- 2023. szeptember 19.
A Közélet Iskolájában az aktív állampolgárság, az önszerveződés és az érdekérvényesítés eszközeit tanítjuk képzéseken és más programokon. Csatlakozz hozzánk, ha te is tennél azért, hogy egyre többen kezdjenek el szerveződni...
Már pár éve foglalkoztat minket a gondolat, hogy vajon a Közélet Iskolája képzései jelentős hatást gyakorolnak-e a résztvevőkre. A programok alkalmával természetesen éreztük a résztvevők lelkesedését, tapasztaltuk, hogy remek beszélgetések jönnek létre és erős közösség formálódik, ám sosem tudtuk ezt szisztematikusan mérni. Rendelkezésünkre álltak a képzés végén kitöltött kérdőívekből értékelések, melyekben igen magasra értékelték a képzéseinket (4,7 pontra az 5-ből), ám ez nem bizonyítja, hogy a kívánt hatást is elérjük azon felül, hogy a résztvevők jól érezték magukat. Ezért úgy döntöttünk, hogy belevágunk a hatásmérésbe!
A fő kérdésünk ez volt:
Sikerül-e kollektív cselekvésre, aktivizmusra, hatékonyabb érdekvédelemre ösztönözni a résztvevőket?
176 embert töltötte ki a hosszú kérdőívet, melyben sok nyitott kérdés is szerepelt. A kitöltők egy része már részt vett Közélet Iskolája képzésen, egy részük jelentkezett erre, de még nem vett részt. Köztük mértük le a különbséget, melyet feltételezhetőleg a képzésen való részvétel okozott. Nagyrészt kvantitatív módszert alkalmaztunk, a kérdésekre skálán válaszoltak a kitöltők, ezeken statisztikai elemzést végeztünk. Nyílt kérdéseket is használtunk, ezeken tartalomelemzést végeztünk.
Mit mértünk?
Azt vizsgáltuk, hogy Közélet Iskolája képzései változást értek-e el olyan attitűdökben és tudásban, amik társadalmi és közösségi szerveződés szempontjából jelentősek, illetve olyan mozgósító feltételekben és változókban, amelyek a kollektív cselekvéshez, aktivizmushoz vezetnek, illetve hatékonyabbá teszik azokat.
Ezt a 6 dimenziót mérték a kérdőívek:
– Azonosulás: Mennyire ismeri fel az őt érintő társadalmi igazságtalanságot, ami ellen tenni akar vagy mennyire érez együtt az érintettekkel, akinek a helyzetén segítene?
– Hatékonyság érzet: Mennyire érzi azt, hogy változást tud elérni a rendszerben?
– Igazságtalanság: Mennyire ismeri fel a társadalmi igazságtalanságot és mennyire jelenik meg benne az elégedetlenség, düh érzése? Mennyire ismeri fel saját kiváltságait?
– Kollektív cselekvés: Mennyire hajlandó közösségbe szerveződni egy jó cél érdekében?
– Eszközök: Ismeri az érdekvédelem eszközeit és képes tudatosan használni azokat?
– Szövetséges: Nyitott, segítőkész, jó szövetségese tud lenni az érintetteknek, aki velük együtt, és nem helyettük próbál meg változást elérni.
Eredmények: Pozitív hatás
1) A résztvevők tudatosabbak és érzékenyebbek lettek a társadalmi igazságtalanságokat illetően és nőtt bennük a cselekvési szándék.
2) A képzés után mélyebben vállalnak szolidaritást azokkal, akiket érint társadalmi igazságtalanság és jobban elismerték a saját privilégiumaikat.
3) Képzéseink növelték az „énhatékonyság” érzését, vagyis azt az érzést, hogy változást tudnak elérni a környezetükben és a kollektív hatékonyságérzet is növekedett, így szívesebben tesznek a résztvevők közösségben az egyenlőségért.
4) A képzés növelte azt az elképzelést, hogy egy jó állampolgár aktív és tudatos. A résztvevők a képzés hatására hajlandóbbak személyes áldozatot hozni azért, hogy kiálljanak értékeikért.
5)A képzések hatására nőtt a szövetséges és vezetési szándék, tehát például fontosabbnak tartják, hogy egy számukra fontos ügyért közösségben dolgozzanak, szövetségeseket találjanak, és akár hajlandóak lennének vezetői pozíciót vállalni aktivista törekvésekben.
Eredmények: Semleges hatás
A társadalmi kérdésekben eleve nagyon elkötelezett résztvevőkben nem növekedett a remény, hogy a társadalmi-politikai rendszer megváltoztatható, így ennek megfelelően a cselekvési kedvük sem növekedett. Úgy gondoljuk, hogy ez azért lehet, mert a képzéseinken szembesülnek azzal, hogy változást elérni nem egyszerű, az érdekvédelem igen összetett folyamat. Ez az eredmény azt is jelenti, hogy a résztvevők reálisabban látják, hogy mit lehet tenni és elérni a jelenlegi magyarországi politikai és társadalmi környezetben, és ez a tudatosság hasznos, amikor aktivizálódnak, szerveződnek.
A résztvevők szerint ilyenek a képzéseink
A résztvevők nagyra értékeltél, hogy a Közélet Iskolája képzésein színes közösségben tanulhatnak együtt. Motiváló volt számukra, hogy olyan emberek tapasztalatait is megismerhetik, akikkel egyébként nem találkoznának, mivel kor, lakóhely és csoport hovatartozás tekintetében is igen vegyesek a résztvevőink.
A résztvevők számára a másik meghatározó élmény a képzések gyakorlatiassága és interaktív módszertana volt. Élvezték a sok kiscsoportos munkát, a szituációs játékokat, a tapasztalaton alapuló szakmai beszélgetéseket.
A szófelhő azt jeleníti meg, hogy milyen szavakat használtak a képzéseink leírására a résztvevők:
A részletesebb eredményeket itt találod!
A hatásmérést Szekeres Hanna és Bartha Diána készítette.
Támogatod, hogy egy igazságos országban éljünk, ahol mindenkinek megvan a tudása és képessége ahhoz, hogy kiálljon az érdekeiért
Segíted a magyarországi mozgalmi és civil szféra fejlődését
Hozzájárulsz ahhoz, hogy a képzéseink hosszú távon is mindenki számára elérhetőek legyenek
Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.
A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.
Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.