- 2025. március 13.
Az elmúlt hetekben megtapasztalhattuk, hogy elnyomó döntéseket hoznak a fejünk fölött. A demokrácia és a kritikai gondolkodás fontossága soha nem volt annyira fontos, mint most. A Közélet Iskolájában azért dolgozunk,...
Már pár éve foglalkoztat minket a gondolat, hogy vajon a Közélet Iskolája képzései jelentős hatást gyakorolnak-e a résztvevőkre. A programok alkalmával természetesen éreztük a résztvevők lelkesedését, tapasztaltuk, hogy remek beszélgetések jönnek létre és erős közösség formálódik, ám sosem tudtuk ezt szisztematikusan mérni. Rendelkezésünkre álltak a képzés végén kitöltött kérdőívekből értékelések, melyekben igen magasra értékelték a képzéseinket (4,7 pontra az 5-ből), ám ez nem bizonyítja, hogy a kívánt hatást is elérjük azon felül, hogy a résztvevők jól érezték magukat. Ezért úgy döntöttünk, hogy belevágunk a hatásmérésbe!
A fő kérdésünk ez volt:
Sikerül-e kollektív cselekvésre, aktivizmusra, hatékonyabb érdekvédelemre ösztönözni a résztvevőket?
176 embert töltötte ki a hosszú kérdőívet, melyben sok nyitott kérdés is szerepelt. A kitöltők egy része már részt vett Közélet Iskolája képzésen, egy részük jelentkezett erre, de még nem vett részt. Köztük mértük le a különbséget, melyet feltételezhetőleg a képzésen való részvétel okozott. Nagyrészt kvantitatív módszert alkalmaztunk, a kérdésekre skálán válaszoltak a kitöltők, ezeken statisztikai elemzést végeztünk. Nyílt kérdéseket is használtunk, ezeken tartalomelemzést végeztünk.
Mit mértünk?
Azt vizsgáltuk, hogy Közélet Iskolája képzései változást értek-e el olyan attitűdökben és tudásban, amik társadalmi és közösségi szerveződés szempontjából jelentősek, illetve olyan mozgósító feltételekben és változókban, amelyek a kollektív cselekvéshez, aktivizmushoz vezetnek, illetve hatékonyabbá teszik azokat.
Ezt a 6 dimenziót mérték a kérdőívek:
– Azonosulás: Mennyire ismeri fel az őt érintő társadalmi igazságtalanságot, ami ellen tenni akar vagy mennyire érez együtt az érintettekkel, akinek a helyzetén segítene?
– Hatékonyság érzet: Mennyire érzi azt, hogy változást tud elérni a rendszerben?
– Igazságtalanság: Mennyire ismeri fel a társadalmi igazságtalanságot és mennyire jelenik meg benne az elégedetlenség, düh érzése? Mennyire ismeri fel saját kiváltságait?
– Kollektív cselekvés: Mennyire hajlandó közösségbe szerveződni egy jó cél érdekében?
– Eszközök: Ismeri az érdekvédelem eszközeit és képes tudatosan használni azokat?
– Szövetséges: Nyitott, segítőkész, jó szövetségese tud lenni az érintetteknek, aki velük együtt, és nem helyettük próbál meg változást elérni.
Eredmények: Pozitív hatás
1) A résztvevők tudatosabbak és érzékenyebbek lettek a társadalmi igazságtalanságokat illetően és nőtt bennük a cselekvési szándék.
2) A képzés után mélyebben vállalnak szolidaritást azokkal, akiket érint társadalmi igazságtalanság és jobban elismerték a saját privilégiumaikat.
3) Képzéseink növelték az „énhatékonyság” érzését, vagyis azt az érzést, hogy változást tudnak elérni a környezetükben és a kollektív hatékonyságérzet is növekedett, így szívesebben tesznek a résztvevők közösségben az egyenlőségért.
4) A képzés növelte azt az elképzelést, hogy egy jó állampolgár aktív és tudatos. A résztvevők a képzés hatására hajlandóbbak személyes áldozatot hozni azért, hogy kiálljanak értékeikért.
5)A képzések hatására nőtt a szövetséges és vezetési szándék, tehát például fontosabbnak tartják, hogy egy számukra fontos ügyért közösségben dolgozzanak, szövetségeseket találjanak, és akár hajlandóak lennének vezetői pozíciót vállalni aktivista törekvésekben.
Eredmények: Semleges hatás
A társadalmi kérdésekben eleve nagyon elkötelezett résztvevőkben nem növekedett a remény, hogy a társadalmi-politikai rendszer megváltoztatható, így ennek megfelelően a cselekvési kedvük sem növekedett. Úgy gondoljuk, hogy ez azért lehet, mert a képzéseinken szembesülnek azzal, hogy változást elérni nem egyszerű, az érdekvédelem igen összetett folyamat. Ez az eredmény azt is jelenti, hogy a résztvevők reálisabban látják, hogy mit lehet tenni és elérni a jelenlegi magyarországi politikai és társadalmi környezetben, és ez a tudatosság hasznos, amikor aktivizálódnak, szerveződnek.
A résztvevők szerint ilyenek a képzéseink
A résztvevők nagyra értékeltél, hogy a Közélet Iskolája képzésein színes közösségben tanulhatnak együtt. Motiváló volt számukra, hogy olyan emberek tapasztalatait is megismerhetik, akikkel egyébként nem találkoznának, mivel kor, lakóhely és csoport hovatartozás tekintetében is igen vegyesek a résztvevőink.
A résztvevők számára a másik meghatározó élmény a képzések gyakorlatiassága és interaktív módszertana volt. Élvezték a sok kiscsoportos munkát, a szituációs játékokat, a tapasztalaton alapuló szakmai beszélgetéseket.
A szófelhő azt jeleníti meg, hogy milyen szavakat használtak a képzéseink leírására a résztvevők:
A részletesebb eredményeket itt találod!
A hatásmérést Szekeres Hanna és Bartha Diána készítette.
Támogatod, hogy egy igazságos országban éljünk, ahol mindenkinek megvan a tudása és képessége ahhoz, hogy kiálljon az érdekeiért
Segíted a magyarországi mozgalmi és civil szféra fejlődését
Hozzájárulsz ahhoz, hogy a képzéseink hosszú távon is mindenki számára elérhetőek legyenek
Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.
A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.
Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.