Barion Pixel

Tudástár

A munkahelyi érdekvédelem képzésre 2021. 05. 29-én és 30-án került sor. Mind a két napon két blokkban tanultunk a három képzőnktől. Az első blokk10 órától 1 óráig, a második 3 órától 6 óráig tartott. A képzést három a munkahelyi érdekvédelem valamelyik területén jártas szakember tartotta. A képzőink Dvorácskó Balázs, aki a Szakszervezetek Együttműködési Fóruma (SZEF) szervezési titkára és emellett gyógypedagógusi végzettséggel rendelkezik, Kiss Krisztina a miskolci Autonóm Területi Szakszervezet elnöke és Fernengel Ági, aki a Közélet Iskolája munkatársa, szociológus és közösségépítéssel foglalkozik, voltak. A munkahelyi érdekvédelem képzés ezen a hétvégén került először megrendezésre ebben a formában.

Zoom felületén zajlott a hétvége. Tízen vettünk részt rajta, egy családias hangulatú csoportmunka zajlott a két nap folyamán. Az első napon 10-kor találkoztunk, és az hétvége programjának és kereteinek bemutatása után, az előadók és a résztvevők is bemutatkoztak. Változatos csapatot alkottunk, mindenkit elsősorban személyes érintettség miatt érdekelt a munkahelyi érdekvédelem. A bemutatkozás is alternatív módon zajlott. Két fős csoportokba különítettek el bennünket, és ott mutatkoztunk be egymásnak. Majd a közös beszélgetés során egyes szám első személyben mutattuk be a társunkat. Ez a kreativitás és módszertan jellemezte a hétvégét.

 Miután megismertük egymást, ismét kisebb csoportokba osztottak bennünket. Ekkor a pozitív és a negatív személyes élményeinket kellett összegeznünk és elmesélnünk.Ezután az oktatás egy frontálisabb szelete következett természetesen folyamatos kérdezés és hozzászólás lehetőséggel. Dvorácskó Balázs beszélt nekünk az építkezésről, hogyan lehet szerveződni a munkahelyen. Ezt a folyamatot a házépítéshez hasonlította.

Majd a frontális képzés epizód után egy kvíz következett. Nem az eddig szerzett tudásunkat, hanem a szakszervezetek működéséről való tudásunkra voltak kíváncsiak. Ezután Kiss Krisztina vezetésével gyűjthettünk a különböző munkahelyeken felmerülő problématípusokhoz ötleteket. Aktívan részt vehettünk a problémafelismerés szakaszában, így szinte a gyakorlatban kipróbálhattuk a szervezetépítés elméletéről tanultakat. Majd Krisztina a jó csapat ismérveiről beszélt. Természetesen itt is feloszlott a frontális módszer. Három csapatba oszlottunk, minden csapat egy-egy kérdésre gyűjtött válaszokat. A csoportmunka után A Közélet Iskolája munkatársa Ági vette át a szót és beszélt a csoportépítés módszeréről.

 A képzés a szervezés módszerének ismertetésével folytatódott. Dvorácskó Balázs mutatta be az alappilléreit. A szervezés és a felkészülés elméleti megismerése után a gyakorlatban is kipróbálhattuk egy szituációsjátékon keresztül, hogy milyen érzés szerveződni. Ezután a kampánylogika felépítésére tértünk rá. A képzők szemléltették és elmondták, hogy milyen tényezőket fontos figyelembe venni a szervezés során.  A kampány fő részeinek megismerése után rátértünk arra, hogy mi lehet a kampány a szervezés célja. A képzés a frontális síkon folytatódva az ügy kiválasztásának szempontjaival folytatódott.

Többször is kihangsúlyozták a képzés hétvégéje során, milyen fontos a kérdezés, a megfelelő kérdések feltétele, és hogy mennyire sokféle módon érdemes ezt megtenni. A célszemélyre, mint a kampány egyik legfontosabb tényezőjére is részletesen kitértünk. A képzés során az érdekérvényesítés folyamata is bemutatásra került, ennek kapcsán számos valós kampányból néztünk meg filmrészleteket, és elemeztük azokat. A hétvége második napja végéhez közeledve a kampány buktatóiról és a szervezés során felmerülő kihívásról beszéltünk. Összegyűjthettük milyen buktatói lehetnek. A képzés lezárása előtt a kampányban résztvevők és a munkahelyeken létező mentálhigiéniás módszerekről, lehetőségekről beszélgettünk. A képzés lezárásakor mindenki elmondhatta a tapasztalatait, élményeit a hétvégéről. visszajelzést adtunk az előadóknak, és egy kérdőív kitöltésével zártuk le a hétvégét.  Összességében úgy vélem, hogy rendkívül tartalmas és kimerítő hétvége volt. A munkahelyi érdekvédelem egy igen tág és kimeríthetetlen terülte, mégis nagy szeletet vehettünk ki belőle.

Kara Fruzsina beszámolója

Megosztás Facebookon
Az elmúlt 5 év józsefvárosi közösségi választási kampányainak történetét kötjük össze a kerekasztal beszélgetésen. Többek között szó lesz még szervezeti tanulásról, arról hogyan épültek egymásra a kampányok és mit jelentett...
A Közélet Iskolája célja, hogy mindenki számára elérhetővé tegyük az önszerveződéshez szükséges tudást és képességeket. Támogatjuk a civil szervezeteket a hatékonyabb működésben. Sokszínű közösséget építünk, ahol a kritikus gondolkodás, a...

Támogasd a munkánkat és
legyél részese a változásnak!

Támogatod, hogy egy igazságos országban éljünk, ahol mindenkinek megvan a tudása és képessége ahhoz, hogy kiálljon az érdekeiért

Segíted a magyarországi mozgalmi és civil szféra fejlődését

Hozzájárulsz ahhoz, hogy a képzéseink hosszú távon is mindenki számára elérhetőek legyenek

0
Skip to content