Barion Pixel

Tudástár

Április 7-én vettem részt a Közélet Iskolája RAK műhelyén. A képzésre azért jelentkeztem, mert egy korábbi képzésen megismerkedtem a részvételi akciókutatás módszertanával. Nagyon kíváncsi voltam, hogy ezzel a kutatási módszertannal, melynek célja az érintettek bevonása egy az őket érintő, változást ösztönző kutatásba, hogyan lehet fiatalokat, akár gyerkeket aktivizálni.

A műhelyen először a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány Gyermekrészvétel Programjáról hallhattunk. Nagyon érdekes volt hallani, hogyan alkalmazzák a RAK módszertanát,s  hogyan válnak gyerekek és fiatalok résztvevőjévé és formálójává egy-egy őket érintő gyermekjogi kutatásnak. A következő előadást a szegedi Közös Jelek Valóságlabor tagjaitól hallhattuk, akik szintén bemutatták munkájukat, melynek során közösségi kutatást végeznek hallássérült fiatalokkal a társadalmi változásért. Mindkét beszámoló nagyon jól példázta, hogy mennyi lehetőség rejlik a részvételi akciókutatás módszerében, hallottunk már lezárt kutatásokról és még folyamatokban lévőkről is.

A műhely második felében interaktív kiscsoportos feladatot kaptunk, ahol az eddig elhangzottak alapján közösen gondolkozva alkothattunk meg egy gyerekekkel/ fiatalokkal megvalósítható részvételi akciókutatás vázlatát, tervét, ötletét. A feladatot nagyon élveztem, a közös ötletelést, tervezgetést, a tapasztalatok és elképzelések egymással való megosztását.

Jó volt egy ilyen feladaton dolgozni egy olyan  kiscsoportban, ami  nagyon sok, különböző tapasztalatokkal és motivációkkal és háttérrel  rendelkező emberből verődött össze, mégis pillanatok alatt találtunk közös nevezőt és nagyon izgalmas és inspiráló volt az együtt gondolkodás. A feladat úgy éreztem pont a részvételi akciókutatás egyik lényegére vezetett rá minket, ami nem más, mint különböző emberek összehozása, egy olyan kutatási munkában, melynek maga a  folyamata egyben célja is, s ami kizárólag igazi  együttműködés és valódi, érdekelt részvétel által valósulhat meg. A feladat végén minden csoport bemutatta a saját munkáját, jó volt látni, hogy egy ilyen pár órás műhely is mennyi gondolatot, ötletet és tudást tud adni, teremteni.

 Szakmailag nagyon inspiráló volt számomra az egész délután, szuperül volt felépítve, az elmélet és a gyakorlati rész kiegészítette egymást én személyesen nagyon sok választ (és kérdést is) kaptam. Azt hiszem ez az egyik legizgalmasabb dolog a részvételi akciókutatási folyamatban, hogy mindig legalább annyi a kérés mint a válasz, de ez mégsem tántorít el a cselekvéstől. Nagyon hálás vagyok, hogy a Közélet Iskolájában ilyen tapasztalatokhoz juthatunk hozzá, az itt megszerzett tudás sok változást generáló folyamatot indíthat még  el.

Köszönettel, Vass Rózsa

Megosztás Facebookon
The game “Water scarCITY” is set in an imaginary but realistic future with extrene water scarcity: the year is 2222 and there is hardly any drinking water left on earth,...
A Dr. Ámbédkar Iskolát 2007-ben Orsós János roma származású tanár alapította Sajókazán, egy kis kelet-magyarországi faluban. Orsós és az iskolaigazgató Derdák Tibor célja, hogy perspektívát nyújtsanak a sajókazai, laki, alsóvadászi,...
A dokumentumfilm az észak-amerikai feminista mozgalom második hullámának első éveit (az 1966-71 közti időszakot), szervezeteit, akcióit, kezdeményezéseit, fő témáit és elért eredményeit mutatja be, miközben a mozgalom jelentős szereplőit szólaltatja...
0
Megszakítás