- 2025. február 03.
A kötet fő kérdése, hogy a 20. század során a mindenkori magyar állam hogyan kezelte a városi hajléktalanságot mint a lakhatási szegénység legszélsőségesebb formáját. Miközben számos sikeres és sikertelen állami...
Az elmúlt hetek során több felkérést is kaptunk neves magyar egyetemekről, hogy tartsunk órát az ott folyó képzések keretében.
Első alkalommal a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) művészetelmélet szakán zajló, Válság, Művészet, Aktivizmus című kurzus egy óráján vettünk részt, ahol BA és MA szakos hallgatókkal beszélgettünk a tudáshoz való demokratikus hozzáférésről, a kritikai pedagógiáról és arról, hogy a Közélet Iskolája milyen szerepet vállal mindebben.
Néhány nappal később, az első felkéréstől teljesen függetlenül, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia Tanszékén folyó Köz, közös, közösség című órán vettünk részt. Ennek a kurzusnak minden órájára más-más vendég érkezik, olyan szervezetek vagy kezdeményezések képviselői, akik valamilyen társadalmi-politikai cél érdekében dolgoznak és ők beszélgetnek a diákokkal közösségről, közösségi munkáról, a társadalmi változ(tat)ás lehetőségeiről.
Mi minden ilyen felkérésnek nagyon örülünk, mert egyrészt jó visszaigazolása ez a munkánk hatásának, másrészt fontosnak tartjuk, hogy minél szélesebb körben be tudjuk mutatni azt a munkát, amit végzünk, illetve azt ezt megalapozó elvi alapvetéseinket. És az így kapott visszajelzéseket is nagyon értékesek a számunkra, ezek nyomán tudjuk folyamatosan fejleszteni a munkánkat.
A művészeti eszközökkel, illetve kifejezésmódokkal dolgozó diákokkal folytatott beszélgetéseket pedig azért is nagyon fontosnak tartottuk, mert hiszünk abban, hogy a kritikai pedagógiában ezeknek az eszközöknek és kifejezésmódoknak fontos szerep juthat. Egyrészt segíthetik a megértést azok számára, akik számára valamilyen társadalmi hátrányukból kifolyólag az írásbeli tudásanyag nehezen hozzáférhető. Másrészt ezek a kifejezésmódok elérhetik azokat az embereket is, akiknek a vizuális érzékenysége vagy az érzelmi fogékonysága az erős. Éppen ezért már most is sokat dolgozunk képzőművészekkel, illetve alkalmazott grafikusokkal (pl. a Feketemosó c. közéleti szabadlapunk kiadása során, a Tettek Ideje részvételi akciókutatásunk eredményeit közzétevő kiállítás során), illetve a képzéseink tananyagába is igyekszünk minél több kreatív eszközt beépíteni – például filmet, fotót, drámapedagógiát, grafikus moderálást.
A hallgatók mindkét alkalommal érdeklődőek voltak, izgalmas kérdéseket vetettek fel a munkánkkal kapcsolatban. Reméljük, hogy a jövőben is lesz még lehetőségünk hasonló együttműködésekben részt venni.
Fotó: Vörös Anna
Támogatod, hogy egy igazságos országban éljünk, ahol mindenkinek megvan a tudása és képessége ahhoz, hogy kiálljon az érdekeiért
Segíted a magyarországi mozgalmi és civil szféra fejlődését
Hozzájárulsz ahhoz, hogy a képzéseink hosszú távon is mindenki számára elérhetőek legyenek
Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.
A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.
Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.