Barion Pixel

Tudástár

Tulajdonképpen, ha visszagondolok a június 17-18-án tartott „Hogyan szervezzünk csoportot” képzésre, a cím ellenére sok minden a kaja körül forgott. Az első feladat mindjárt az elején – az esetleg bennünk lévő feszültség oldására – az volt, hogy minden résztvevő sorban elmondta a nevét, abban a formában ahogyan a többiek szólíthatják és a hozzátette a kedvenc ételét, de a játék szabálya szerint mielőtt a sajátját említi, elismételi az előzőekben hallottakat. Udvarhelyi Tessza a trénerünk kezdte, és a kört szintén ő fejezte be a teljes névsor felmondásával. Rakott krumplitól a barackig, a vajas petrezselymes burgonyától a kapros tökfőzelékig a gombapaprikáson keresztül sorolta a 19 fős csoport a neveket és a kajákat. Hedda burek, Kata málna, Juli falafel, István mákos guba … próbáltam magam is mormolni és memorizálni, de persze mikor rám került a sor, elbuktam Szarka teavajas zsömléjénél. De se baj, az elakadásoknál mindig jött segítség.

A következő bemelegítő, de már a témára hangoló feladat főszereplője is ehető volt. Sebály Bernadett a másik trénerünk egy hatalmas narancsot tett ki a teremközepére, és ezt osztottuk el képzeletben a lehető legtöbbféle módon két gyermek között. A naranccsal később már nem foglalkoztunk, de következő – szintén ehető – szemléltető eszközünkkel, a hagymával annál többet.

Nyúztuk is rendesen, mert a csoport szerkezetének tanulmányozásakor mindig ezzel példálóztunk. A csoportokat rendszereztük is aszerint, hogy informális mint például a rendszeresen összejáró baráti társaság vagy formális, és ha ez utóbbi, akkor is számos formája lehet mint pl.  önsegítő, közösségépítő, tanuló, karitatív, vagy érdekvédelmi. A résztvevők, ahányan voltak majdnem annyiféle csoportot képviseltek. Voltak, akik már rutinos csoportvezetők, csoporttagok valahol, de akadtak olyanok, akik még csak most szeretnének csoportot alakítani.  Megbeszéltük, hogy mi a különbség a „vezető” vagy a „felelős” elnevezés között. A hagyma példa arra is jó volt, hogy áttekintsük a „kemény mag”, az aktív tag, a szimpatizáns és tömegbázis egymáshoz való viszonyát a szervezeteken belül. Megtudtam, hogy mit nevezünk a csoport struktúrájának, és kultúrájának.

A mi két napra spontán összeverődött csoportunk valamennyi résztvevője meglehetősen érdeklődő, nyitott és aktív volt. Ez a rövid idő nem volt elegendő mindenre és második nap este úgy zártunk, hogy kiderült, hogy – maradva az étkezésnél – még mindig ki vagyunk éhezve, méghozzá a stratégiai tervezésre is. Remélem ez is hamarosan terítékre kerül.

Dobrovits Orsolya

Fotók a képzésről >>>

Fotó: Várady István

Megosztás Facebookon
A Gyönyörű küzdelem (Beautiful trouble) a kreatív ellenállás kézikönyve, ami a Közélet Iskolája fordításának köszönhetően most már az angol, német, török, francia, spanyol és orosz kiadás után magyarul is olvasható!...
A Közélet Iskolájában az aktív állampolgárság, az önszerveződés és az érdekérvényesítéseszközeit tanítjuk képzéseken és más programokon. Csatlakozz hozzánk, ha te is tennél azért, hogy egyre többen kezdjenek el szerveződni és...
Kosár
//
A kosarad üres.
0
//
Megszakítás