Október végén ismét egy jó hangulatú műhelyen vehettünk részt a Közélet Iskolája szervezésében. A részvételi akciókutatást alkalmazó, azaz a fennálló hatalmi viszonyok megkérdőjelezésére és a rendszer szociális szempontból pozitív irányú befolyásolására nyitott közösségek hazai képviselői közül ezalkalommal Lazányi Orsolya mutatta be nekünk, hogy milyen közösségszervező erővel bír a tudatos részvételiség.
A zöld városi szállítás népszerűsítéséért dolgozó Cargonomia példáján keresztül képet kaphattunk a RAK szervezetfejlesztésben kipróbált pozitív hatásairól. Orsiék csapata két éve kezdte a módszert alkalmazni, azzal a céllal, hogy kiszűrjék a fenntarthatóságot nem szolgáló, vagy éppen azzal ellentétes gyakorlataikat. Ciklusokra bontott kutatásuk eddigi eredményeire alapozva hozták létre biciklimegosztó központjukat, illetve találtak rá olyan megoldásokra, amelyek által a financiális fenntartást az ökológiai és szociális fenntarthatóság követelményéhez igazították. Az alkalmazott kreatív kutatási módszereknek köszönhetően a Cargonomia tagjai saját hozzáállásukról is sokat tanultak. Ez a jó példa ismét bizonyította, hogy a megfelelő módszertant választva, a kérdőíves felmérések mellett vagy helyett színes filcekkel rajzolt ábrák által is értékes visszajelzéseket kaphatunk szerveztünk állapotáról. A Cargonomia esete azt is jól tükrözi, hogy a RAK többet nyújt puszta módszertani megközelítésnél, hisz a szervezeti fejlődés mellett a közösségi kohézió és a ráépülő kapcsolati hálózatok is erősödnek a részvételiség és a folyamatos önreflexió által.
Orsi az előadását is részvételivé tette, izgalmas játékkal készült számunkra. Szervezeteink különböző tevékenységeit színes postit papírokon felsorolva egy nagyméretű táblán különféle mezőkbe helyezhettük el, mely mezőket a problémafelvetés, aktuális témáink mentén organikusan alakíthatunk ki. Ez a gyakorlat azonnal érdekes felismerésekre sarkalt minket.
A fenti technika különösen eredményesen használható bármely szervezet számára, amennyiben szerteágazó működési struktúráink kuszaságának kisimítása, könnyebb átláthatósága, megértése a célunk, miközben a tagság kommunikációját is elősegíti, a játékos forma pedig erősíti a közösséget. A vizuális memória használatával ráadásul könnyebben előhívható kirajzolódott „térképünk”. Kifejezetten hasznos lehet tehát szervezetünket a RAK kreatív módszertanával karöltve építeni, fenntartani, fejleszteni.
Ünnepelj velünk! Tízéves a Közélet Iskolája, tíz éve dolgozunk közösségi oktatási központként és segítjük az önszerveződést és mozgalomépítést. Az elmúlt évtized rengeteg tudásból, tapasztalatból és közös küzdelemből állt össze – nagyon...
Szociális dizájn a részvételi akciókutatásban címmel tartott műhelyt a Közélet Iskolája március 4-én, az Aurórában. Nekem ez volt az első Közélet Iskolája-eseményem, és milyen jól tettem, hogy részt vettem! Én...
Egy közösségi tér munkatársaként látogattam el a műhelyfoglalkozásra, és bár alapvetően tisztában voltam a ciklikusság koncepciójával, nagyon érdekelt, hogy szervezeti szinten ez a szemlélet hogyan tud megvalósulni. Az alkalom...
Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.
Feltétlenül szükséges sütik
A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.
Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.