Barion Pixel

Tudástár

Október végén ismét egy jó hangulatú műhelyen vehettünk részt a Közélet Iskolája szervezésében. A részvételi akciókutatást alkalmazó, azaz a fennálló hatalmi viszonyok megkérdőjelezésére és a rendszer szociális szempontból pozitív irányú befolyásolására nyitott közösségek hazai képviselői közül ezalkalommal Lazányi Orsolya mutatta be nekünk, hogy milyen közösségszervező erővel bír a tudatos részvételiség.

A zöld városi szállítás népszerűsítéséért dolgozó Cargonomia példáján keresztül képet kaphattunk a RAK szervezetfejlesztésben kipróbált pozitív hatásairól. Orsiék csapata két éve kezdte a módszert alkalmazni, azzal a céllal, hogy kiszűrjék a fenntarthatóságot nem szolgáló, vagy éppen azzal ellentétes gyakorlataikat. Ciklusokra bontott kutatásuk eddigi eredményeire alapozva hozták létre biciklimegosztó központjukat, illetve találtak rá olyan megoldásokra, amelyek által a financiális fenntartást az ökológiai és szociális fenntarthatóság követelményéhez igazították. Az alkalmazott kreatív kutatási módszereknek köszönhetően a Cargonomia tagjai saját hozzáállásukról is sokat tanultak. Ez a jó példa ismét bizonyította, hogy a megfelelő módszertant választva, a kérdőíves felmérések mellett vagy helyett színes filcekkel rajzolt ábrák által is értékes visszajelzéseket kaphatunk szerveztünk állapotáról. A Cargonomia esete azt is jól tükrözi, hogy a RAK többet nyújt puszta módszertani megközelítésnél, hisz a szervezeti fejlődés mellett a közösségi kohézió és a ráépülő kapcsolati hálózatok is erősödnek a részvételiség és a folyamatos önreflexió által.

Orsi az előadását is részvételivé tette, izgalmas játékkal készült számunkra. Szervezeteink különböző tevékenységeit színes postit papírokon felsorolva egy nagyméretű táblán különféle mezőkbe helyezhettük el, mely mezőket a problémafelvetés, aktuális témáink mentén organikusan alakíthatunk ki.  Ez a gyakorlat azonnal érdekes felismerésekre sarkalt minket. 

A fenti technika különösen eredményesen használható bármely szervezet számára, amennyiben szerteágazó működési struktúráink kuszaságának kisimítása, könnyebb átláthatósága, megértése a célunk, miközben a tagság kommunikációját is elősegíti, a játékos forma pedig erősíti a közösséget. A vizuális memória használatával ráadásul könnyebben előhívható kirajzolódott „térképünk”. Kifejezetten hasznos lehet tehát szervezetünket a RAK kreatív módszertanával karöltve építeni, fenntartani, fejleszteni.

                                                                                 Fleith Orsi és Megyeri Barbi

Megosztás Facebookon
Fernengel Ági vagyok, a Közélet Iskolája vezetője, és már 7 éve dolgozom itt. Itt érzem a legjobban otthon magam, és szerintem a legjobb az otthonban, hogy minél többen a magunkénak...
Megjelent A választás mindenkié! 3.0 – Közösségi tapasztalat-tár és gyakorlati útmutató a demokratikus változáshoz.  Ha lemaradtál, itt visszanézheted! Áprilisban mutatta be legújabb választási kisokosát a Közélet Iskolája és a C8...
Kosár
//
A kosarad üres.
0
//
Megszakítás
Közélet Iskolája
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.