- 2023. szeptember 19.
A Közélet Iskolájában az aktív állampolgárság, az önszerveződés és az érdekérvényesítés eszközeit tanítjuk képzéseken és más programokon. Csatlakozz hozzánk, ha te is tennél azért, hogy egyre többen kezdjenek el szerveződni...
2022. május 6-án érdeklődőkként vettünk részt a Közélet Iskolája szervezésében megvalósult Közös kutatás – közösségi élmény című RAK-műhely foglalkozáson. A műhely során megismerkedhettünk a Részvételi Akció Kutatás (RAK) alapfilozófiájával,
amely a kutatás folyamatát kiszakítja annak steril, diszciplináris felfogás-keretéből, és azt aktív társadalomformáló erőként értelmezi, így a kutatói státuszt olyan, a szociológiai folyamatok megértése és pozitív irányú megváltoztatása iránt érdeklődő egyének számára is elérhetővé teszi, akik nem tanultak kutatás-módszertant felsőoktatási keretek között.
Hovatovább, megtudtuk, hogy a „kutatáshoz való jog” liberalizálása érdekében, a Közélet Iskoláját működtető csapat workshop-ok keretében és tanácsadással nyújt segítséget a leendő kutatóknak saját részvételi akciókutatásuk megvalósításában.
Az elméleti háttér ismertetése mellett a műhely vezetői saját kutatási projektjeik bemutatásán keresztül vezették végig a hallgatóságot azon tanulságok megértéséig, amelyek elengedhetetlenek egy sikeres RAK megvalósításához. Gosztonyi Mártonnak a hátrányos helyzetű Kázsmárkról szóló kutatási beszámolója által megtudhattuk, többek között azt, hogy a célcsoport valódi problémáinak megértése, illetve a helyi közösségek viszonyainak feltérképezése elengedhetetlen kezdeti lépés a RAK folyamat során.
Molnár Zóra és csapata, a mozgássérült emberek közösségi életben való részvételi lehetőségeit vizsgáló és a lehetőségek kiterjesztését segítő projektjének tanulsága arra hívta fel a figyelmet, hogy mennyire fontos, hogy a kutatási alanyok résztvevőkként, sőt kutatókként és ne csak „target-ként” határozzák meg a saját szerepüket a munka során, ezáltal is elősegítve a kutatási periódus alatt felmerülő kihívások demokratikus alapon történő kezelését.
Rosenfeld Annajuli, a Válságból lehetőség – lehetőségből válság c. RAK egyik megvalósítója pedig arról az inspiráló hatásról mesélt, amit a részvételiség gyakorolt rá, mint kutatóra.
A RAK módszertana és a fent említett megvalósult projektek megismerése ránk kiemelten nagy hatást gyakorolt, ugyanis közösségépítő törekvéseink, a társadalmilag elkötelezett művészet eszközeivel való kísérletezéseink terveibe természetesen szervesülhet.
A szociális plasztika (Beuys) kiterjesztett művészetfogalma az emberi kreativitást, vagyis a művészetet tekinti az igazi társadalomformáló erőnek. Elmosva a határt élet és művészet között, az új művészetfogalom magába foglal minden olyan hétköznapi cselekedetet és munkát is, amelyet kreatívan végeznek. Ezt a tézist alapul véve, a hierarchiamentes, dialóguson és részvételiségen alapuló művészeti struktúrákkal kiegészített munkafolyamatot koronázza meg a Közélet Iskolájában megismert új típusú kutatási metódus.
Fleith Orsolya és Megyeri Barbara beszámolója
Támogatod, hogy egy igazságos országban éljünk, ahol mindenkinek megvan a tudása és képessége ahhoz, hogy kiálljon az érdekeiért
Segíted a magyarországi mozgalmi és civil szféra fejlődését
Hozzájárulsz ahhoz, hogy a képzéseink hosszú távon is mindenki számára elérhetőek legyenek
Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.
A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.
Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.