Barion Pixel

Tudástár

2022. május 6-án érdeklődőkként vettünk részt a Közélet Iskolája szervezésében megvalósult Közös kutatás – közösségi élmény című RAK-műhely foglalkozáson. A műhely során megismerkedhettünk a Részvételi Akció Kutatás (RAK) alapfilozófiájával,

amely a kutatás folyamatát kiszakítja annak steril, diszciplináris felfogás-keretéből, és azt aktív társadalomformáló erőként értelmezi, így a kutatói státuszt olyan, a szociológiai folyamatok megértése és pozitív irányú megváltoztatása iránt érdeklődő egyének számára is elérhetővé teszi, akik nem tanultak kutatás-módszertant felsőoktatási keretek között.

Hovatovább, megtudtuk, hogy a „kutatáshoz való jog” liberalizálása érdekében, a Közélet Iskoláját működtető csapat workshop-ok keretében és tanácsadással nyújt segítséget a leendő kutatóknak saját részvételi akciókutatásuk megvalósításában.

Az elméleti háttér ismertetése mellett a műhely vezetői saját kutatási projektjeik bemutatásán keresztül vezették végig a hallgatóságot azon tanulságok megértéséig, amelyek elengedhetetlenek egy sikeres RAK megvalósításához. Gosztonyi Mártonnak a hátrányos helyzetű Kázsmárkról szóló kutatási beszámolója által megtudhattuk, többek között azt, hogy a célcsoport valódi problémáinak megértése, illetve a helyi közösségek viszonyainak feltérképezése elengedhetetlen kezdeti lépés a RAK folyamat során.

Molnár Zóra és csapata, a mozgássérült emberek közösségi életben való részvételi lehetőségeit vizsgáló és a lehetőségek kiterjesztését segítő projektjének tanulsága arra hívta fel a figyelmet, hogy mennyire fontos, hogy a kutatási alanyok résztvevőkként, sőt kutatókként és ne csak „target-ként” határozzák meg a saját szerepüket a munka során, ezáltal is elősegítve a kutatási periódus alatt felmerülő kihívások demokratikus alapon történő kezelését.

Rosenfeld Annajuli, a Válságból lehetőség – lehetőségből válság c. RAK egyik megvalósítója pedig arról az inspiráló hatásról mesélt, amit a részvételiség gyakorolt rá, mint kutatóra.

A RAK módszertana és a fent említett megvalósult projektek megismerése ránk kiemelten nagy hatást gyakorolt, ugyanis közösségépítő törekvéseink, a társadalmilag elkötelezett művészet eszközeivel való kísérletezéseink terveibe természetesen szervesülhet.

A szociális plasztika (Beuys) kiterjesztett művészetfogalma az emberi kreativitást, vagyis a művészetet tekinti az igazi társadalomformáló erőnek. Elmosva a határt élet és művészet között, az új művészetfogalom magába foglal minden olyan hétköznapi cselekedetet és munkát is, amelyet kreatívan végeznek. Ezt a tézist alapul véve, a hierarchiamentes, dialóguson és részvételiségen alapuló művészeti struktúrákkal kiegészített munkafolyamatot koronázza meg a Közélet Iskolájában megismert új típusú kutatási metódus.

 Fleith Orsolya és Megyeri Barbara beszámolója

Megosztás Facebookon
Az elmúlt 5 év józsefvárosi közösségi választási kampányainak történetét kötjük össze a kerekasztal beszélgetésen. Többek között szó lesz még szervezeti tanulásról, arról hogyan épültek egymásra a kampányok és mit jelentett...
A Közélet Iskolája célja, hogy mindenki számára elérhetővé tegyük az önszerveződéshez szükséges tudást és képességeket. Támogatjuk a civil szervezeteket a hatékonyabb működésben. Sokszínű közösséget építünk, ahol a kritikus gondolkodás, a...

Támogasd a munkánkat és
legyél részese a változásnak!

Támogatod, hogy egy igazságos országban éljünk, ahol mindenkinek megvan a tudása és képessége ahhoz, hogy kiálljon az érdekeiért

Segíted a magyarországi mozgalmi és civil szféra fejlődését

Hozzájárulsz ahhoz, hogy a képzéseink hosszú távon is mindenki számára elérhetőek legyenek

0
Skip to content