Barion Pixel

Tudástár

Ez a bejegyzés részlet a Közélet Iskolája online találkozószervezési kézikönyvéből

Közhely, hogy még a felnőttek sem képesek igazán hosszan egy dologra koncentrálni – ez az online technikával fokozottan igaz. Ez azonban nem jelenti azt, hogy le kell mondanunk a megbeszélésekről, mert azoknak úgysincs értelme, csak meg kell találnunk a módját, hogy fenntartsuk az emberek figyelmét.

A kulcs a dinamizmus, a változatosság.

Természetesen hasznos, ha a moderátor az energikusságával jó hangulatot tud teremteni a csapatban, de ezt segíthetik, kiegészíthetik különböző technikák és eszközök, amiket bevethetünk. A hosszú, teljes csoport részvételével zajló beszélgetéseket valóban nem lehet elhagyni, ugyanakkor ezekre a legnehezebb hosszan odafigyelni.

Éppen ezért fontos, hogy valóban csak olyan témákat, kérdéseket tárgyaljunk meg a teljes csoporttal, amelyek valóban érintenek mindenkit – a részkérdések tisztázása legyen inkább egy előzetes vagy utólagos feladat azok számára, akiknek az igazán fontos. Még akkor is, ha a kérdés mindenki számára releváns, érdemes lehet kiscsoportban, esetleg párban elkezdeni a feldolgozását, és csak ezután folytatni nagycsoportban. Így nem csak változatosabbá válik a megbeszélés, de a tagoknak arra is lehetősége lesz, hogy nyugodtabb körülmények között gondolják át először az aktuális témát. Ezáltal a halkabb, kevésbé önérvényesítő emberek véleménye is bekerül a közösbe, és a nagycsoportban már nem a részletek megértésével és a saját véleményük kialakításával kell foglalkozniuk, hanem az ezen túlmenő kérdésekkel.

A teljes csoportos, kiscsoportos, páros munka váltogatása mellett érdemes vizuálisan is segítenünk az emberek figyelmét.

Jó ötlet lehet megosztani a képernyőnkön az előkészített és a megbeszélés során kiegészülő jegyzetet (a témalistát), amit követhetnek a szemükkel. (Ez egyben a hatékonyságot is szolgálja egyébként, hiszen minden fontos információt látnak rajta.)

Bátran használjunk külső platformokat is, amennyiben ez a célcsoportunk esetében lehetséges. Pl. szedjük össze a gondolatainkat egy közös szófelhőben a Mentimeterben, ötleteljünk közösen a Scrumblr.ca-n, vagy készítsünk gondolattérképet mondjuk a Padleten.

A jó helyen beszúrt szünet ugyancsak életmentő lehet. Sokszor érdemes lehet a szünet előtt még befejezni egy témát, de nem mindig éri meg: célszerű felmérni, hogy a mi csoportunknak milyen időközönként és milyen hosszú szünetre van szüksége, és aztán minél jobban tartani magunkat ehhez. Ugyancsak frissítően hat a csapatra, ha a munkát megtörve kiszakítunk 10 percet arra, hogy az emberek kapcsolódni tudjanak egymáshoz: küldjük el őket villámrandizni, hogy egy izgalmas kérdést párosával megbeszélhessenek különszobákban.

Ez a cikk egy kéziköny részlete. A teljes kiadványért kattints ide:

Hogyan beszélgessünk jól a online térben? – Kézikönyv online találkozók szervezéséhez és moderálásához

Megosztás Facebookon
Az elmúlt 5 év józsefvárosi közösségi választási kampányainak történetét kötjük össze a kerekasztal beszélgetésen. Többek között szó lesz még szervezeti tanulásról, arról hogyan épültek egymásra a kampányok és mit jelentett...
A Közélet Iskolája célja, hogy mindenki számára elérhetővé tegyük az önszerveződéshez szükséges tudást és képességeket. Támogatjuk a civil szervezeteket a hatékonyabb működésben. Sokszínű közösséget építünk, ahol a kritikus gondolkodás, a...

Támogasd a munkánkat és
legyél részese a változásnak!

Támogatod, hogy egy igazságos országban éljünk, ahol mindenkinek megvan a tudása és képessége ahhoz, hogy kiálljon az érdekeiért

Segíted a magyarországi mozgalmi és civil szféra fejlődését

Hozzájárulsz ahhoz, hogy a képzéseink hosszú távon is mindenki számára elérhetőek legyenek

0
Skip to content