Ez a bejegyzés részlet a Közélet Iskolája online találkozószervezési kézikönyvéből
A döntéshozás sosem egyszerű: ha egyedül kell választani, akkor azért, ha többen, akkor pedig azért nehéz. Mivel online nehezebb érzékelni a csoportdinamikát, és így nagyobb kihívás jól reagálni rá, ezért azt is nehezebb biztosítani, hogy a döntések demokratikusan szülessenek meg.
Mikor mondhatjuk egy döntésre, hogy az demokratikus?
● Ha az előzőleg közösen meghatározott alapelvek szerint született meg. A csoporttól függ, hogy mik ezek az alapelvek, hogy milyen módszerrel (pl. szavazás) dől el egy kérdés, hogyan (pl. kérdéssorral történő facilitálás) jutunk el a végső döntésig, milyen arányban kell, hogy elfogadják azt a csoporttagok, lehet-e vétózni és ki vállalja a felelősséget a döntésért.
Különböző döntéshozatali formákról itt egy rövid interaktív összefoglaló.
● Ha az egész csoport elfogadja demokratikus döntésnek, és senki nem ellenzi kifejezetten.
● Ha minél többeknek lehetősége van hozzászólni, különösen pedig azoknak, akiket érint a döntés, pl. akik végre fogják hajtani.
Hogyan facilitátorként segíteni a demokratikus döntéshozást?
● Figyeljünk rá, hogy mindenkinek legyen lehetősége hozzászólni, ne csak a magabiztosabb résztvevőknek.
● Lehet időkerete a megszólalásoknak, hogy egyenlő idő jusson mindenkinek.
● A facilitátor adjon teret a reflexióra, az összekapcsolódásra, vitára, hívja fel a figyelmet a közös pontokra és ellentétekre.
● A facilitátor rendszeresen (pl. öt hozzászólás után) tükrözze vissza az álláspontokat, foglalja össze, hol tartunk, mi hangzott el, mire jutottunk eddig, merre haladunk.
● Csoportokra osztva nagyobb létszámú ember véleményét is meg lehet hallgatni
Mit tegyünk, ha a csoport nem tud közös döntésre jutni?
● Mérjük fel a véleményeket a csoportban! Zoom rajz (annotate) funkcióval, Padlet vagy Jamboard segítségével vizuálisan is meg tudjuk jeleníteni, hogy ki hogyan áll egy kérdéshez. Egy skálán, avagy “véleményvonalon” mindenki jelölje be magát, hogy mennyire ért egyet az adott állítással. Így a moderátor rögtön látja, hogy ki melyik oldalon áll, és meg tudja szólítani például a szélsőségesebb állásponton lévőket, hogy érveljenek a véleményük mellett. Ettől nem születik meg a döntés automatikusan, de a vélemények pontosabb ismeretében könnyebb lehet dűlőre jutni.
Véleményvonallal könnyen felmérhetjük a csoport véleményét
● Menjünk egy kört, amikor mindenki megszólal. Moderátorként felhangosíthatjuk a csendesebb tagok véleményét és felhívhatjuk a figyelmet a közös pontokra, illetve újrafogalmazhatjuk a kérdést.
● Kezdeményezhetünk szavazást is az adott kérdésben, csak egyezzünk meg, hogy mikor számít sikeresnek a szavazás (pl. a többség dönt, kétharmados vélemény többség vagy esetleg teljes konszenzus). A szavazást lebonyolíthatjuk Mentimeteren, chaten keresztül írásban vagy jelentkezéssel is.
● Próbáljunk meg kiscsoportokban gondolkozni a kérdésen egy ideig, és utána térjünk vissza nagy körbe. Így lehet, hogy új ötletek, szempontok jelennek meg.
● Ha úgy látjuk, hogy a mai alkalommal nem fog tudni a csoport megegyezni és nem sürgős az ügy, akkor elnapolhatjuk a döntéshozást. Ebben az esetben gondoljuk végig, hogy hogyan tudjuk előkészíteni a következő döntéshozó alkalmat pl. információgyűjtéssel, összefoglaló írásával, online szavazással (mondjuk egy Google űrlapban).
Döntéshozást segítő eszközök
- Zoom, Facebook Messenger, Mentimeter szavazás funkciói
- Zoom reakciógombjai vagy rajzfunkciója
- Chat-használat, pl.: “Írd be a chatbe 1-5-ig, mennyire értesz egyet!” Ezután meg lehet szólítani azt, aki nagyon nem ért egyet, vagy nagyon másképp gondolkodik, mint a többiek.
- Doodle: Alkalmas időpontegyeztetésre, de más opciókat is megadhatunk, így lehet egyszerűbb (nyilvános) szavazást is lebonyolítani ezzel.
- Omnipointment: Időpontegyeztetésre használható. Táblázatos elrendezésének köszönhetően könnyen átláthatóvá teszi, ha sok időpont van, de csak akkor praktikus, ha azok minden kiválasztott napon belül megegyeznek, illetve ha nem probléma, hogy az egyéni válaszok nehezebben elérhetők.
- Google űrlap: Szavazásra, vélemények gyűjtésére alkalmas felület. Rendkívül sokféle válaszadási lehetőség van (rövid és hosszú szöveges válasz, feleletválasztás, skálák, stb.), így akár bonyolult kérdőívet is össze lehet rajta állítani. (A létrehozásához Google-fiók, azaz gmailes email cím szükséges.)
- Loomio: Bonyolultabb felület, ahol egy-egy téma számára külön beszélgetésfolyamot lehet létrehozni. Az információk és vélemények összegyűjtését és magát a döntést beépített szavazó és egyéb funkciók segítik. Akár a teljes szervezeti döntéselőkészítést és döntéshozást is le lehet itt bonyolítani. (A használatához regisztrálni kell.)
Ez a cikk egy kéziköny részlete. A teljes kiadványért kattints ide:
Hogyan beszélgessünk jól a online térben? – Kézikönyv online találkozók szervezéséhez és moderálásához