- 2023. szeptember 19.
A Közélet Iskolájában az aktív állampolgárság, az önszerveződés és az érdekérvényesítés eszközeit tanítjuk képzéseken és más programokon. Csatlakozz hozzánk, ha te is tennél azért, hogy egyre többen kezdjenek el szerveződni...
„Bekerültem, yesss!!!” – így örültem a hírnek, mikor megtudtam, hogy bejutottam a részvételi akciókutatás képzésre. Alig vártam. (Még az sem tudott visszatartani a jelentkezéstől anno, hogy láttam: online lesz megtartva. Sebaj, ez van, tanulni így is lehet. És bíztam az oktatók kreativitásában is.
Reggel ülök és várok, bejelentkeztem. Húúú, vagyunk egy páran, tizenvalamennyi négyzet arcokkal. Miután a bemutatkozás végére érünk, én nemigazán értem, mit keresek itt. Van köztünk szocmunkás, TASZ-os, ifjúsági klubhoz tartozó személy, Erasmus Irodánál dolgozó, alapítványnál tevékenykedők, kutató-oktató a Bárczin, szociológiát tanuló egyetemista, részvételi dokumentumfilm készítő doktoranda és társadalmi vállalkozásokkal foglalkozó illető is. Én meg vagyok a művészeti egyetemre járó aktivista, tenni akaró állampolgár… De nincs sok idő ezen tűnődni, kezdődik az, amiért szombaton 9-re a laptop elé ültem: fejtágítás a részvételi akciókutatásról.
No de azért nem egészen, előtte még egy kis közös akció: egy link segítségével elröppenünk egy másik közös térbe, ahol mindenki megfogalmazhatja szavakban/rövid fogalmakban leírva, hogy mit jelent számára a kutatás. A körök, négyzetek, téglalapok kúsznak fel-le, jobbra-balra, szín és méretváltó alakzatok kavalkádja, bennük a belévetett gondolataink. Lassan betelik a tér, ujjaink megpihennek. Gyönyörködünk, és beszélgetünk közös alkotásunk tartalmáról, majd átevezünk a részvételi akciókutatás (röviden: RAK) történetére.
Megtudom, hogy mikor és honnan indult ki a módszertan (nem Európából, nem az USA-ból ered; hanem, Ázsiában, Dél-Amerikában és Afrikában voltak az úttörői!). Sok minden elhangzik még a hátteréről, definíciójáról, irányzatairól és céljáról.
És helyreáll bennem végre, hogy itt a helyem, jó helyen vagyok:
az ilyen típusú együttműködésnek látom értelmét a mai valóságomban. Az olyannak, amit a kritikai részvételi akciókutatás nyújt. Azért jutottam a döntésre, hogy erre a képzésre jelentkezzek, mert mezei aktivistaként, önkéntesként és a társadalmi-politikai történések szemlélőjeként eszköztelennek éreztem magam arra, hogy érdemben valós segítséget nyújtsak. Amit csinálok, az kisegítés inkább, és annál itt sokkal többre van szükség.
Szóval a kritikai részvételi akciókutatás lényegéről beszél Tessza és Zóra, megnézünk videókat különböző projektekről, amik a RAK-ot alkamazták. Tanulok arról, hogy hogyan lehet (és nem lehet) az érintetteket bevonni, hogyan válhatnak kutatóvá, hogy mitől részvételi a kutatás, hogy nem egy könnyű műfaj, és a legtöbbször nem a kutatást kezdeményező egyén/csoport eredeti elképzelései szerint alakulnak a dolgok, hanem az egész kutatócsapat elképzelései közös döntései alapján.
Tanulok arról, hogy tudásátadás és tudástermelés folyik végül is a kutatás során, a résztvevők önbizalma is épül, illetve ami alapvetően (egyik) lényege a módszernek, hogy a hátrányos helyzetű, elnyomott csoportok a folyamat közben és végén is lépéseket tesznek saját helyzetük előmozdítása érdekében. A vélt tehetetlenségükből cselekvőképességüket felfedező és alkalmazó egyének születnek újjá.
Saját tudást termelnek, amihez másképp talán nem is juthatnának hozzá, hisz a rendszer nem adja a kezükbe az eszközöket, s így a lehetőséget sem.
A hatalmi viszony viszont a kutatás által kezd átalakulni. Ez biztos fantasztikus élmény lehet, ahogy ezt meg is fogalmazza az egyik vendég, aki a meghívottak között van. Mert vannak meghívott előadók is, akik részt vettek, vagy épp részt vesznek kritikai RAK kutatásban. Ők a második napunkat teszik izgalmasabbá. Beszélnek konfliktusokról, sikerekről, arról, hogy milyen kutató szerepben lenni és mesélnek arról, amikre mi kíváncsiak vagyunk. Gyakorlati tanácsokat kapunk tőlük is (Zóra és Tessza – a képzés vezetői – szintén tapasztalt RAK-osok).
Csoportokra osztva interaktív térben próbáljuk létrehozni a RAK folyamatát a kezdő lépésektől az utolsóig (ötlet, kezdeményező csapat, költségvetés, felhívás a kutatásra, résztvevők kiválasztása, etikai kódex, kutatási módszerek kiválasztása, közösségi programok és még sok-sok minden felsoroltatott a folyamatábrán).
A harmadik napra feladattal kell érkezni, egy saját RAK tervezettel- annak, akinek volt már konkrét elképzelése. Én időközben megint kétségbe estem, hisz úgy éreztem, hogy se tapasztalatom, se háttértudásom nincs egy kutatás elindításához, véghezviteléhez. De visszatért a bizalmam és a magamba vetett hit, no problemo, nincs akadály (illetve van, de a „nincs lehetetlen csak tehetetlen” szlogen kattog a fejemben, aminek mondanivalója mindig átsegít nehéznek tűnő helyzeteken).
Ha kell, beülök tanulni megint, mert tudom, hogy ezt akarom csinálni. Közösségben, közösséggel együtt tanulni és dolgozni ezzel a módszerrel azon, hogy felismerjük a helyzeteink miértjét, annak többnyire rendszerszintű okait.
Felismerni azt, hogy van cselekvőképességünk, hogy tudjuk is alkalmazni a képességeinket és közösen szerzett tudásunkat, továbbá felismerjük, hogy tudunk magunkért tenni, változást elérni, nyomást gyakorolni a döntéshozókra és tevékeny közösséget létrehozni, ahol gyakorlatba át lehet ültetni a következő három szót: „semmit rólunk nélkülünk”.
Az elbizonytalanodások és fellelkesülések közepette meglepően jól éreztem magam így online térben is, oldott hangulatú és hasznos beszélgetésekben volt részem. Összességében a képzés engem felpörgetett és tudatosította bennem, hogy képes vagyok többet tenni; látom, hogy merre van az arra, a haladás a célom felé. Már ezért is hálás köszönet.
Köszönöm a jófej résztvevőknek – akiktől szintén volt mit tanulnom –, a meghívott előadóknak, valamint Molnár Zórának és Udvarhelyi Tesszának a hasznosan eltöltött órákat. Szerintem még találkozunk.
Huszár Ildikó beszámolója
Támogatod, hogy egy igazságos országban éljünk, ahol mindenkinek megvan a tudása és képessége ahhoz, hogy kiálljon az érdekeiért
Segíted a magyarországi mozgalmi és civil szféra fejlődését
Hozzájárulsz ahhoz, hogy a képzéseink hosszú távon is mindenki számára elérhetőek legyenek
Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.
A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.
Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.