Barion Pixel

Tudástár

A KÖZÉLET ISKOLÁJA ALAPÍTVÁNY 2020. ÉVI TEVÉKENYSÉGE

 

Az Alapítvány Alapító Okiratban rögzített céljait az alább összefoglalt tevékenységekkel valósítottuk meg 2020-ben.

 

1.      Oktatás, képzés – saját képzések

2020 folyamán összesen 15 saját szervezésű képzést tartottunk. A saját képzések közül 7 online és egy hibrid módon történt, 8 képzést pedig annak ellenére is sikerült személyesen megtartanunk, hogy a 2020-as évet jelentősen meghatározta a Covid-19 által okozott járványhelyzet. A saját szervezésű – személyesen megtartott – képzések közül 2 Miskolcon és 6 Budapesten történt.

A saját szervezésű képzéseinken a résztvevők száma összesen 250 volt. Ez 2019-hez képest enyhe növekedés (14%), hiszen abban az évben a saját szervezésű képzéseinken 220 ember vett részt.

A résztvevők 12 százaléka vett részt több, mint egy képzésen, ami arra utal, hogy a résztvevők közül sokan érdemesnek tartják, hogy visszatérjenek hozzánk, miközben sok új embert is meg tudunk szólítani. A résztvevők összesen 150 különböző civil szervezetet vagy csoportot képviseltek és 39 százalékuk érkezett Budapesten kívülről.

Ami a résztvevők elérését illeti, a résztvevőket elsősorban a Közélet Iskolája Facebook oldala segítségével (53%), partnerszervezeteinken keresztül (24%), valamint a hírlevelünk (22%) segítségével érjük el. Egyre fontosabb szerepet játszik a résztvevők toborzásában az ismerősök, barátok, munkatársak és önkéntes társak ajánlása (21).

A saját szervezésű, személyesen megtartott képzések és események helyszíne Budapesten 2020-ban az Auróra közösségi ház, a Kesztyűgyár Közösségi Ház, valamint a NIOK irodája volt, Miskolcon két alkalommal a Grabowski nevű kávézó volt. A képzések a hátrányos helyzetű résztvevők számára továbbra is ingyenesek és szükség szerint utazási támogatást és szállást biztosítunk. Emellett a személyesen megtartott képzések alatt mindenki kapott ebédet, kávét, teát és rágcsálnivalót.

A képzési felhívásokban mindig kérjük, hogy aki teheti, a képzés szervezéséhez járuljon hozzá. 2020-ban 137 résztvevő (azaz a résztvevők 57%-a) támogatta a képzéseket összesen 1.900.000 forinttal. Ez mindkét szempontból figyelemre méltó növekedés 2019-hez képest, amikor 114 résztvevőtől kaptunk 1.320.000 forintot, vagyis az adományozók száma 20%-kal, míg a befizetett összeg 44%-kal növekedett. A legkisebb arányban (36%) a Nékosz-ról szóló városi séta résztvevői, a legmagasabb arányban (79%) a Fotózás és aktivizmus képzésen adományoztak a résztvevők.

A korábbi évekhez hasonlóan a képzések többségét a Közélet Iskolája egy munkatársa tartotta külső szakértővel együttműködésben, illetve több esetben vendégelőadókat is meghívtunk a képzésekre. Annak érdekében, hogy megalapozzuk az Iskola növekedését, nagy hangsúlyt fektetünk az új képzők bevonására és képzésére. 2020-ban saját munkatársaink mellett összesen nyolc jól felkészült szakértő segítette a magas színvonalú képzések megvalósítását.

A csoportok maximális létszáma a korábbi, jól bevált gyakorlat szerint max. 20 fő, a budapesti képzésen létszáma átlagosan 15, a miskolciaké átlagosan 10 fő, míg az online képzések résztvevőinek átlagos száma 19. Túljelentkezés esetén ebben az évben is a hátrányos helyzetű jelentkezőket részesítettük előnyben, illetve azokat, akik kapcsolódnak valamilyen alulról jövő kezdeményezéshez, hogy tudásuk fejlesztése nagyobb eséllyel járuljon hozzá egy nagyobb közösség fejlődéséhez.

2019 második felétől kezdve már anonim módon alapvető demográfiai adatokat is gyűjtünk a résztvevőkről, amelyre a válaszadás opcionális. Az alábbi táblázat a 2019-es (91 kitöltő) és 2020-as (155 kitöltő) évek adatait mutatja be összehasonlítva.

Az adatok alapján a képzéseink kormegoszlás szerint megfelelően sokszínűek, a nemi megoszlásban a nők felülreprezentáltak (amely az egész civil szférára jellemző). Iskolai végzettség szerint továbbra is (és az online oktatás miatt 2020-ban még inkább) felülreprezentáltak a felsőfokú végzettséggel rendelkezők és kifejezetten alulreprezentáltak a csak szakmával rendelkező és általános iskolai végzettségű résztvevők. A hátrányos helyzetű emberek célzott toborzására a jövőben még nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk, amely a járványhelyzet feloldásával válik majd újra lehetővé. Iskolánk számára fontos, hogy mindenki számára elérhetőek legyenek a képzéseink. A fogyatékos résztvevők aránya idén a tavalyihoz hasonlóan az összes résztvevő 3%-a, de ha ide soroljuk azokat is, akik például otthon kisgyereket nevelnek, akkor a résztvevők 4%-ában tudtunk a képzéseinkkel speciális igényekre reagálni. A Budapesten kívülről érkező résztvevők aránya nem változott a tavalyihoz képest, összetétele viszont sokszínűbb lett. Sajnos csökkent a számunkra kiemelten fontos BAZ megyéből érkező résztvevők aránya, ami minden bizonnyal annak tudható be, hogy a járványhelyzet miatt nem tudtunk helyben több képzést megtartani.

Alapozó képzések:

A folyamatosan fennálló igényeket kielégítve minden tanévben megtartjuk az alábbi képzéseket, melyek a közösségi és aktivista munka alapjaiba nyújtanak bevezetést.

Az Elnyomás arcai című kétnapos képzésen a társadalmi egyenlőtlenségek okairól és következményeiről tanulunk a résztvevőkkel. A képzést egy alkalommal tartotta meg Fernengel Ági, Vujovits Juli és Bauer Flóra. A képzésen 12 fő vett részt.

Beszámoló: http://www.kozeletiskolaja.hu/post/ut-a-valtozas-fele-beszamolo-az-elnyomas-arcai-kepzesrol

A Hogyan szervezzünk csoportot? című, eredetileg kétnapos képzésen a csoportszervezés alapjaival ismerkedtek meg a résztvevők. A képzést ebben az évben három alkalommal tartottuk meg online formában saját szervezésben. A képzéseket Fernengel Ági és Sebály Bernadett tartották és a három képzésen összesen 60 fő vett részt.

Beszámolók:

2020 tavasz:

http://www.kozeletiskolaja.hu/post/beszamolo-ez-a-forma-lehetove-tette-hogy-kisgyerekes-anyakent-is-erdemben-tudjak-fejlodni-csoportszervezessel-kapcsolatos-kerdesekben

http://www.kozeletiskolaja.hu/post/eloszor-vettem-reszt-kozelet-iskolaja-kepzesen-de-biztosan-nem-utoljara-beszamolo-az-online-csoportszervezes-kepzesrol

2020 ősz:

http://www.kozeletiskolaja.hu/post/csapatban-tenyleg-minden-megoldhato-beszamolo-a-csoportszervezes-kepzesrol

 

Pedagógiai képzések:

A Közélet Iskolája stratégiai célja a kritikai pedagógia módszertanának fejlesztése és terjesztése Magyarországon az oktatásban és a mozgalmi munkában is. Ennek érdekében 2020-ben több képzést is tartottunk.

 

A felszabadítás pedagógiájacímmel immár hatodik alkalommal tartottuk meg az eredetileg 3×2 napos képzést a kritikai pedagógia elméletéről és módszereiről az Artemisszió Alapítvánnyal együttműködésben. A képzést részben online, részben személyesen tartottuk meg és összesen 18 ember vett részt rajta. A képzést Végh Panni és Udvarhelyi Tessza tartották. Ebben az évben a tereplátogatást a Népi Kollégiumok Országos Szövetsége történetét körbejáró séta keretében szerveztük meg. A tereplátogatás az összes kritikai pedagógia képzést elvégzett diák számára nyitva állt, és összesen 10 fő vett részt rajta.

Beszámolók:

http://www.kozeletiskolaja.hu/post/nincsen-elnyomas-nincsen-visszaeles-a-hatalmi-statusszal-egyenloseg-van-beszamolo-a-felszabaditas-pedagogiaja-kepzesrol

http://www.kozeletiskolaja.hu/post/felszabadulasunk-tortenete-beszamolo-a-kritikai-pedagogia-kepzesrol

A Szerveződj! című saját fejlesztésű társasjátékunk terjesztéséhez két társasjátékvezető-képzést tartottunk – egyet Miskolcon, egyet Budapesten – amelyeket Vujovits Juli, Udvarhelyi Tessza, Balog Gyula és Bauer Flóra tartottak és összesen 16 fő vett részt rajtuk.

Beszámoló a budapesti képzésről: http://www.kozeletiskolaja.hu/post/nagyon-hasznos-volt-kozosen-jatszani-beszamolo-a-szervezodj-jatekvezeto-kepzesrol

A Részvételi akciókutatás módszertanába bevezető, eredetileg kétnapos képzésünket ebben az évben online formában tartottunk meg. A képzésen 18 ember vett részt.

Beszámoló: http://www.kozeletiskolaja.hu/post/felismerjuk-hogy-tudunk-magunkert-tenni-valtozast-elerni-nyomast-gyakorolni-beszamolo-a-reszveteli-akciokutatas-kepzesrol

Kommunikációs képzések:

A Fotózás és aktivizmus című kétnapos képzésen Csoszó Gabriella vezetésével kaptak a résztvevők bevezetést a fotózás technikai alapismereteibe, valamint abba, hogyan lehet a fotót felhasználni az aktivista munkában. A képzésen összesen 14 fő vett részt.

Beszámoló: http://www.kozeletiskolaja.hu/post/a-fenykepeszetben-nincsen-jelentektelen-pillanat-beszamolo-a-fotozas-es-aktivizmus-kepzesrol

 

Választási képzések:

Ebben az évben is folytattuk a civil szervezetek támogatását a választásokon való részvételben. Ebben a témában szerveztük a születésnapunk keretében szervezett kerekasztal-beszélgetést, valamint egy képzést is tartottunk.

A Hogyan legyél kampányfőnök? című kétnapos képzésen a résztvevők a választási kampányok szervezésének alapjait tanulhatták meg. A képzők Nagy Zsófi és Udvarhelyi Tessza voltak. Összesen 20 fő vett részt a képzésen.

Beszámoló: http://www.kozeletiskolaja.hu/post/jo-volt-latni-hogy-mennyien-mennyi-fele-hatterrel-es-motivacioval-erkeztunk-beszamolo-a-kampanyfonok-kepzesrol

 

Egyéb képzések:

A Milyen egy erős mozgalom? című képzés célja, hogy eszközöket adjon az aktivisták és érdekvédők kezébe a mozgalmak és a hatalom viszonyának elemzéséhez. A képzést Fernengel Ági és Szarka Alexandra tartották és összesen 20 ember vett rajta részt.

Beszámoló: http://www.kozeletiskolaja.hu/post/nem-vagyunk-egyedul-a-harcunkkal-es-a-hatalommal-valo-mindennapos-szembenallassal-beszamolo-a-milyen-egy-eros-mozgalom-kepzesrol

A Nemi szerepek és a nemek közti egyenlőtlenségek című képzés azt járta körül, hogy hogyan korlátoznak minket ezek a szerepek és milyen lehetőségeink vannak a változtatásra. A képzést Vujovits Júlia és Baski Márta tartották összesen 16 résztvevő számára.

Beszámoló: http://www.kozeletiskolaja.hu/post/jo-erzes-volt-egy-biztonsagos-terben-sajat-gondolatokat-es-elmenyeket-is-megosztani-beszamolo-az-online-nemi-egyenlotlenseg-kepzesrol

Az Akció- és kampányszervezés című kétnapos képzés az érdekvédelmi akciók és kampányok szervezésének elméleti és gyakorlati szempontjait járta körül. A képzést Udvarhelyi Tessza és Homoki Andrea tartották összesen 19 résztvevőnek.

Beszámoló: http://www.kozeletiskolaja.hu/post/hogyan-ismerheto-fel-egy-nyerheto-ugy-beszamolo-az-akcio-es-kampanyszervezes-kepzesrol

 

A Hogyan beszélgessünk jól? című egynapos képzést Miskolcon tartottuk 10 résztvevőnek. A képzésen a beszélgetésének és facilitálásának elméleti és gyakorlati alapjait dolgoztuk fel közösen. A képzést Udvarhelyi Tessza és Vujovits Juli tartották.

Beszámoló: http://www.kozeletiskolaja.hu/post/mar-alig-varom-hogy-elesben-probaljam-ki-a-tanultakat-beszamolo-a-moderator-kepzesrol

 

Önkéntes képzések: Az új önkéntesek bevonására összesen három alkalommal (kettő élő és egy online) képzést tartottunk 2020 november első felében. A képzés során az önkéntesek megismerkedhettek egymással, még többet tudhattak meg a Közélet Iskolájáról, megfogalmazhatták a saját igényeiket és közösen ötletelhettek az önkéntesség tartalmáról. A képzéseket Bauer Flóra és Vujovits Juli tartották összesen 23 résztvevőnek.

 

Képző találkozó: 2019 végén online képzőtalálkozón számoltunk be külső képzőinknek a 2019-es munkánkról és 2020-as terveinkről összesen 15 fő részvételével. A közösségépítő alkalmon szó volt az online képzések nehézségeiről, és hogy mire van szüksége a alulról szerveződő csoportoknak és a képzőinknek, amiben a Közélet Iskolája tud segítséget nyújtani.

 

Játékosítás

Folytattuk a képzéseink módszertani fejlesztését elsősorban a kölcsönös tanulás elősegítése érdekében, a játékosítás módszerét használva.

Elkezdtük a Szerveződj! című társasjátékunk széleskörű terjesztését, amelyet ingyenesen le lehet tölteni a honlapunkról vagy kinyomtatva megvásárolni (http://www.kozeletiskolaja.hu/page/szervezodj-tarsasjatek).

Két alkalommal tartottunk játékvezető képzést, mert az a célunk, hogy minél több közösségbe jusson el a társasjátékunk, amely aktivizmusra, érdekvédelemre és kampányszervezésre tanítja a résztvevőket.

Három videót forgattunk a Szerveződj! népszerűsítésére.

Részt vettünk egy oktatási célú játéktervező képzésen, ahol elkezdtük egy városi állomásos játék fejlesztését, amely a mozgalomépítés témáját dolgozza fel egy jövőbeli fiktív világban. A járvány miatt a tesztelést és bemutatást el kellett halasztanunk, de 2021-ben be szeretnénk mutatni a szabadtéri játékot alacsonyküszöbű programként.

 

A képzések értékelése

A képzéseink átfogó értékeléséhez a számítás alapját a saját szervezésű képzéseinken megjelent résztvevők által a képzések végén anonim formában kitöltött értékelő lapok adják, amelyen többek között egy 1-től 5-ig terjedő skálán értékelhetik a munkánkat.

Átlagos elégedettség a képzésekkel: 4,7 (ez megegyezik a 2019-es átlaggal)

            leggyengébb képzés: Az elnyomás arcai (Budapest) – 4,2

            legerősebb képzés: Hogyan beszélgessünk jól? (Miskolc) – 5

Átlagos elégedettség a képzőkkel: 4,9 (ez megegyezik a 2019-es átlaggal)

            leggyengébb képzés: Az elnyomás arcai (Budapest) – 4,6

            legerősebb képzések:

Milyen egy erős mozgalom? (online) – 5

Hogyan beszélgessünk jól? (Miskolc) – 5

Akció- és kampányszervezés képzés (Budapest) – 5

Hogyan szervezzünk csoportot? (online) – 5

Basics of participatory action research (online) – 5

Online eszközök használata: 4,7(újonnan bevezetett kérdés a járványhelyzet miatt)

            leggyengébb képzés: Hogyan szervezzünk csoportot? – 4,4

            legerősebb képzések:

Milyen egy erős mozgalom? – 4,9

Hogyan szervezzünk csoportot? – 4,9

 

2.      Külső felkérésre tartott képzések

A saját képzéseinken kívül 10 megbízásra vállalt képzést is tartottunk, ebből 5 képzést online, négyet pedig személyesen. A személyesen tartott képzések helyszínei Kolozsvár, Budapest és Gödöllő voltak. A külső megbízásra végzett képzéseinken kb. 135 fő vett részt a tavalyi 60 főhöz képest, ami 125%-os növekedés.

Az Artemisszió Alapítvány fiataloknak szervezett nemzetközi online képzésén tartott foglalkozást kampányszervezésről Vujovits Juli és Bauer Flóra 15 fő részvételével.

A Budapest Pride Szabadegyetemén, ahol főleg vidéki LMBTQ szervezők vettek részt, online csoportszervezés műhelyt tartottunk, ahol a közösségi vezetők szerepéről és a csoportalapításról tanultunk közösen. Kb. 15 fő vett részt az alkalmon, melyet Fernengel Ági tartott.

2020 nyarán a Greenpeace által szervezett Klímatáborban tartottunk két műhelyt zöld aktivistáknak csoportszervezés témában. A két workshopon kb. 15-15 fő vett részt, és Fernengel Ági és Vujovits Juli tartották ezeket.

A Mentés Másként című pedagógiai kolozsvári konferencián egy műhelybeszélgetés keretében mutattuk be a Közélet Iskolája munkáját és a részvétel létrája elnevezésű pedagógiai eszközünket a résztvevőknek. Az alkalmat Fernengel Ági és Udvarhelyi Tessza tartották.

A Mindenki Magyarországa Mozgalom felkérésére tartottunk egy külön Hogyan szervezzünk csoportot? képzést is tagjaiknak, aktivistáiknak. A képzést Fernengel Ági és Sebály Bernadett tartották.

A Stratégiai tervezés műhelyt tartott a United Way felkérésére Fernengel Ági és Illés Anna online formában. Az alkalmon oktatási szervezetek tagjai vettek részt.

A Részvételi akciókutatás módszertanába bevezető online képzésünket két alkalommal a CEU Human Rights Initiative felkérésére és két alkalommal a CEU OLIVE programjának felkérésre tartottuk meg angolul. Ezeken a képzéseken összesen 45 ember vett részt, a képzést Udvarhelyi Tessza és Molnár Zóra tartották.

 

3.      Alacsony küszöbű programok

A képzéseken kívül folytattuk az ún. alacsony küszöbű programok szervezését is.

·         Egy négy vetítésből álló filmklubot szerveztünka Friedrich Ebert Stiftunggal együttműködésben Nők és társadalmi mozgalmak témakörben, melyeken összesen kb. 210 ember vett részt. A filmklub keretében az Adát polgármesternek!, az Ez mindent megváltoztat és a Dühösen a legszebb című filmeket vetítettük Budapesten, valamint A munka korlátai című filmet Miskolcon.

Beszámolók:

http://www.kozeletiskolaja.hu/post/egyszerre-erezhetunk-buszkeseget-azert-amiert-ezek-a-nok-kialltak-es-duhot-hogy-meg-mindig-mennyi-minden-hatravan-a-valodi-egyenjogusaghoz-beszamolo-a-nok-amp-tarsadalmi-mozgalmak-filmklubrol

http://www.kozeletiskolaja.hu/post/a-termeszet-kizsakmanyolasa-mindent-megvaltoztat-beszamolo-a-nok-amp-tarsadalmi-mozgalmak-filmklubrol-es-beszelgetesrol-2

http://www.kozeletiskolaja.hu/post/reszveteli-demokracia-onkormanyzatisag-feminizmus-ilyen-volt-az-adat-polgarmesternek-filmklub-es-c8-beszelgetes

http://www.kozeletiskolaja.hu/post/mit-tehet-igazsagtalansag-eseten-az-aki-a-rangletra-aljan-all-beszamolo-a-munka-korlatai-filmklubrol-es-beszelgetesrol

·         Megtartottuk a Kutatás felszabadító ereje című részvételi akciókutatásról szóló könyvünk bemutatóját is Miskolcon, amelyen 10 fő vett részt.

·         A koronavírus-járvány tavaszi hulláma alatt három online beszélgetést szerveztünk a koronavírus társadalmi hatásairól összesen 600 fő részvételével a következő témákban:„Válság és szolidaritás az oktatásban”, „Szegénység és önszerveződés koronavírus idején” és „Önkormányzatok és közösségi válságkezelés

Beszámolók:

http://www.kozeletiskolaja.hu/post/hogyan-kezelik-az-onkormanyzatok-a-valsagot-es-annak-hatasaitt

http://www.kozeletiskolaja.hu/post/a-mi-dolgunk-hogy-megmutassuk-a-kiutat-ebbol-a-helyzetbol-szegenyseg-es-onszervezodes-a-koronavirus-idejen

http://www.kozeletiskolaja.hu/post/nem-olyan-forradalmi-otlet-hogy-kerdezzuk-meg-azokat-akiket-erint-a-problema-valsag-es-szolidaritas-az-oktatasban

·         Megszerveztük az iskola évnyitóját és egyben születésnapi ünnepségét is, ahol a Választás mindenkié! című helyi választási kampányokról szóló kisokos második kiadását mutattuk be egy kerekasztal-beszélgetés keretében „Civilek az önkormányzatokban” címmel, melyet kb. 50 fő követett személyesen és online.

·         Új módszerként városi sétát szerveztünk a Népi Kollégiumok Országos Szövetségének történetéről 25 fő részvételével.A sétát Nagy Kristóf vezette.

Beszámoló: http://www.kozeletiskolaja.hu/post/ertelmisegi-paraszt-fiatalok-beszamolo-a-nekosz-varosi-setarol

·         Négy alkalommal vittük el a Szerveződj! című társasjátékunkat szociális és közösségi intézményekbe, melyeken összesen 36 ember vett részt. Miskolcon az dr. Ambedkar iskolában, Egerben a Szegényeket Támogató Alaphoz (Szeta), Budapesten a Menedékház Alapítvány által fenntartott hajléktalanszállóra és Pécsen az Utazó Kavalkád egyik állomásaként az Erősödő Civil Közösségek irodájában tartottuk meg a programot.

 

4.      Részvételi akciókutatás

Ebben az évben folytattuk a 2019-ben előkészített részvételi akciókutatási programunkat, amelynek címe Küzdelmeink története és jövője. A kutatás eredeti célja az volt, hogy feltérképezze a rendszerváltás óta szerveződő társadalmi mozgalmakat a méltó megélhetés és a fenntarthatóság területén, de a koronavírus-járvány kialakulása miatt a téma megváltozott. A 8 kutatóval és 3 segítővel induló kutatás a koronavírus-járvány és a civil/mozgalmi szféra viszonyát vizsgálja és fő kérdése a következő: Milyen politikai lehetőségeket rejt a 2019-es koronavírus járvány által előidézett válság a társadalmi szerveződések számára, és hogyan tudnak ezekkel akár hosszú távon is élni?

2020 során megtörtént a résztvevők kiválasztása és képzése, megfogalmaztuk közösen a kutatás nagy kérdését, munkacsoportok alakultak és elkezdődött az adatgyűjtés, valamint az elkészített interjúk gépelése. Emellett elkezdtük az elmúlt 30 év társadalmi válsághelyzeteinek közös elemzését és feldolgozását, mely a kutatásunk értelmezési keretét alkotja.

Kutatásunkat bemutattuk egy online megvalósuló részvételi akciókutatásokkal foglalkozó workshopon, valamint az Emberség Erejével Alapítvány és a Political Capital szervezésében megvalósuló Kockázatok és Mellékhatások Konferencián is, mely a koronavírus-járványra adott társadalmi válaszokat vizsgálta. A rendezvényen kb. 50 ember vett részt.

További információ a kutatásról: www.kozeletiskolaja.hu/page/blog/tagged/k%C3%BCzdelmeink%20t%C3%B6rt%C3%A9nete/

 

5.      Stratégiai tervezés

2020 során összesen hat szervezetnek segítettünk stratégiai tervezésben, hogy tudatosan és eredményesen tudják végezni munkájukat. Büszkék vagyunk rá, hogy együtt dolgozunk kutató, oktatási, közéleti, környezetvédelmi és lakhatási szervezetekkel is a stratégiájuk építésén.

Bővebben: www.kozeletiskolaja.hu/page/szervezetfejlesztes

 

6.      Könyvkiadás

2020-ban is nagy érdeklődés volt A kutatás felszabadító ereje című kötetünk iránt. A megjelent 300 példányból a könyvesbolti terjesztés mellett nálunk 175 példány volt, ebből 2020. végéig mintegy 130 példány fogyott el.

Ebben az évben jelent meg A választás mindenkié! című kisokosunk második, frissített kiadása 300 példányban, amelyet az Aurórában mutattunk be 20 ember előtt élőben, és online is közvetítettük az eseményt a járványhelyzet miatt. A kötet ingyen elvihető és letölthető a honlapunkról is.

7.      Egyéb események

A Társadalomelméleti Kollégium évadnyitó előadásának megtartására kaptunk felkérés, ahol Molnár Zóra a részvételi akciókutatás megközelítését mutatta be kb. 15 érdeklődőnek.

Az Artemisszió Alapítvány Cultural Catalyst: New approaches in intercultural education című konferenciáján Udvarhelyi Tessza vett részt egy kerekasztalbeszélgetésen, ahol az interkulturális és politikai oktatásról beszélt kb. 50 fő részvételével.

A Mentés Másként című pedagógiai konferencián Kolozsváron Udvarhelyi Tessza a Közélet Iskolája munkáját mutatta be kb. 70 résztvevő számára egy előadás keretében.

A Károli Gáspár Egyetemen egy szemináriumi óra keretében Molnár Zóra előadást tartott 4 főnek a részvételi akciókutatásról.

 

8.      Együttműködések

2020-ben is folytatódott a Civilizáció kampány a Közélet Iskolája részvételével, amelyben számos civil szervezet működik együtt a civil szektort megbélyegző és ellehetetlenítő kormányzati intézkedésekkel szemben.

Bővebben: www.kozeletiskolaja.hu/page/blog/tagged/civiliz%C3%A1ci%C3%B3

Pártoló tagként részt veszünk a Szabad Terek Hálózatában, amely független közösségi tereket és civil szervezeteket köt össze egymással.

A Stronger Roots elnevezésű pályázati program kapcsán rendszeres tapasztalatmegosztó és képzési alkalmakon veszünk részt a többi nyertes szervezettel együtt, ahol egymás bázisépítési törekvéseiről és válságkezelési módszereiről tanulunk.

Részt veszünk a Méltó Megélhetés Munkacsoport „Duplázzuk meg a családi pótlékot!” kampányában

 

9.      Önkéntesség

2020 őszén elindítottuk a Közélet Iskolája önkéntesprogramját, mely párhuzamosan több célt szolgál: minél több ember megszólítása, a Közélet Iskolája értékeinek és tudásának terjesztése; a szervezet munkájának és hatékonyságának növelése és az Iskola miskolci jelenlétének erősítése. A 2020 októberében Budapesten és Miskolcon meghirdetett felhívásunkra összesen 54-en jelentkeztek, akik közül 23-an váltak aktív önkéntessé, 9-en pedig alkalmi önkénteseinkké váltak. A korábban is meglévő, szerződéssel rendelkező önkénteseinkkel (13 ember) együtt az önkéntesek összlétszáma 2020 végén 45 fő.

Az önkéntesek jelentkezésük után személyes beszélgetésen vesznek részt, aktív önkéntessé pedig azok válhattak, akik részt vettek egy online vagy offline önkéntesképzésen. A novemberi képzések után az aktív önkéntesek saját vállalásaik alapján azóta 6 különböző projektbe kapcsolódhattak be:

–          a részvételi akciókutatásunk keretében felvett interjúk gépelése (6 fő);

–          a Szerveződj! társasjátékunk új ügykártya csomagjának fejlesztése (4 fő);

–          a Szerveződj! társasjátékunkat bemutató videók feliratozása (4 fő);

–          nyilvános olvasókörök szervezése (9 fő);

–          a szervezetben folyó hatásmérés segítése a meglévő anyagok kódolásával (6 fő)

–          az Auróra akadálymentesítésére szervezett kampány segítése „nagykövetként” (2 fő).

Ezekben a tevékenységekben összesen 17 fő vesz részt.

A beindított projektek mellett egy belső olvasókör alkalmat tartottunk az önkéntesek számára kritikai pedagógia témakörben, amelyen 5 fő vett részt.

 

10.  Kommunikáció

Honlap

2020-ban összesen 18 ezer látogatta meg a honlapunkat, ami a 2019-es 13 ezres számhoz képest 138%-os növekedés. Ebből a visszatérő látogatók aránya 73%, ami megfelel a tavalyinak.

 

Facebook

2020 végén 4808 ember kedvelte a Facebook oldalunkat, ami 696-tal több, mint egy évvel ezelőtt (a növekedés 2019-ben is hasonló volt)

2020-ban havonta átlagosan 15-20.0000 embert értünk el Facebook bejegyzéseinkkel. 42 eseményt szerveztünk főszervezőként vagy együttműködésben, amelyre Facebookon nagyjából 4000 embert jelezte az érdeklődését. Elindítottuk a Közélet Iskolája barátai zárt csoportot, melynek már 128 tagja van (ez 35-tel több, mint tavaly).

 

Instagram

A Közélet Iskolája Instagram oldalának jelenleg 700 követője van, míg tavaly ilyenkor 522 fő volt. Idén 60 poszttal és számos „instagram story”-val jelentünk meg,

 

Hírlevél

2020-ban 20 hírlevelet küldtünk el, amelyekben az aktuális képzésekről, eseményekről, szervezeti hírekről tájékoztattuk a feliratkozókat. Ebben az évben kezdünk el külön hírlevelet küldeni a miskolci bázisunknak a helyi vagy online képzésekkel. Összesen 1200 feliratkozónk van, amelyből 110 a miskolci érdeklődő. A tavalyi feliratkozó számhoz képest ez 60%-os növekedést jelent. A növekedéssel együtt sajnos a hírlevél megnyitásának aránya az 50% körüli arányról 30-35%-ra csökkent.

2020-ban más szervezetek vagy hálózatok hírleveleiben is megjelentünk ezzel növelve a láthatóságunkat. Rendszeresen közzétettük a képzéseinket a Civilizáció Hálózat, a Pályázatfigyelő és a NIOK hírlevelében is.

 

Plakátok és újságok

Igyekszünk figyelmet fordítani arra, hogy ne csak az online világban hirdessük a programjainkat, hiszen a célcsoportunk egy része nem használja aktívan a közösségi média felületeket. Amikor a járványhelyzet engedte, 60 budapesti közösségi helyre raktunk ki plakátot, miskolci szimpatizánsaink pedig szórólapokkal terjesztették a hírünket. Hirdetéseink megjelentek egy alkalommal a VIII. kerületi Józsefváros újságban (fizetett hirdetés formájában), rendszeresen a Fedél Nélkülben, illetve a Nyomtassteis nevű lapban, mely sok vidéki kistelepülésre eljut.

 

Megjelenés a sajtóban

A Közélet Iskolája a sajtóban 2020 során 10 alkalommal jelent meg újságcikkek és rádióinterjúk formájában.

11.  Adománygyűjtés

Az „Akadálymentes Aurórát az új évben!” nevű adománygyűjtő kampányunk 2020 decemberében indult. Az Auróra közösségi ház évekig akadálymentesen működött, és megtapasztalhattuk azt, milyen egy hiánypótló befogadó és színes tér, ahol a mozgásukban korlátozott emberek is részt tudtak venni a közösségi programokban, tanulásban és szórakozásban. Ám sajnos az akadálymentességhez szükséges lift végleg elromlott, így sokan szorultak ki az házból és a közösségi életből. Köztük a Közélet Iskolája mozgássérült képzés résztvevői, munkatársa, valamint az itt működő mozgássérült érdekvédelmi csoport is. Új lift vásárlására kezdtünk gyűjteni közösségi összefogással az év végén, hogy a lezárások után akadálymentesen folytathassuk a képzéseinket. A szükséges 2,5 millió forintból 1,5 milliót partnerszervezetek hozzájárulásával és pályázati forrásból fedeztük, míg a maradék 1 millió forint összegyűjtésére az adjukossze.hu felületén indítottunk kampányoldalt.

12.  Önképzés

2020 során szervezetünk tagjai számos képzésen és konferencián vettek részt, hogy tovább fejlesszék pedagógiai készségeiket és szakmai tudásukat.

Udvarhelyi Tesszát Ashoka tagként még korábban felvették az ún. Wellbeing Project kétéves programjába, amelynek keretében folyamatos támogatást kap és 3 alkalommal egyhetes elvonuláson vesz részt nemzetközi társadalmi változásért dolgozó szakemberekkel.

Vujovits Juli részt vett egy Grafikus facilitálás és jegyzetelés tanfolyamon annak érdekében, hogy a képzéseink tananyagát vizuálisan is meg tudjuk jeleníteni elősegítve ezzel a tanulást.

Fernengel Ági részt vett a Partners Hungary Mediátor képzésének első modulján, ami egy háromnapos képzésből állt, ahol a mediáció kereteit és gyakorlatát kezdte el megismerni.

Vujovits Júlia és Bauer Flóra részt vettek az Open History Útikalauz Játéktervezéshez című képzésén, amely során videóleckék, csoportos workshopok és egyéni konzultációk mellett kezdték el egy a mozgalomépítésről szóló városi állomásos játék fejlesztését.

Több belső önképzőkört is tartottunk a munkatársainkkal többek között társadalmi-gazdasági válságokról, Észak-Európa és kapitalizmus témában, digitális oktatási eszközökről, szolidáris gazdaságról.

13.  Kuratórium és Tanácsadó Testület

A Közélet Iskolája Alapítvány Kuratóriuma 2020-ban két ülést tartott:

·         2020. március 23-án egyhangúlag jóváhagyta a PK-542 sz. dokumentumot, a Közélet Iskolája Alapítvány 2019. évi beszámolóját és közhasznúsági mellékletét, valamint megvitatta a KIA 2020. évi szakmai és pénzügyi tervét és azt, hogy hogyan reagál a rendkívüli pandémiás helyzetre. Határozatot hozott az eredeti szakmai tervek újragondolására és ennek ismeretében a 2020. évi pénzügyi terv kidolgozására

·         2020. június 20-án elvonulás keretében a Kuratórium tagjai és a munkatársak értékelték az Iskola munkáját és megvitatták a további tennivalókat. A 2020/21-es tanév szakmai tervén dolgoztunk a járványhelyzetet figyeleme véve, újragondoltuk a bázisépítési terveinket, a miskolci munkánkat, és az aktuális szervezeti átalakulással foglalkoztunk.

A Tanácsadó Testület 2020-ban nem ült össze.

14.  Személyi ügyek

2020-ban csatlakozott hozzánk Bite Sarolt mint a képzések szervezéséért felelős munkatárs, Molnár Zóra, aki a részvételi akciókutatásokat koordinálja és Bauer Flóra, aki az önkénteseket koordinálja. 2020 február és április között Képes Norbert is a munkatársunk volt miskolci koordinátorként.

2020-ban szervezeti átalakuláson mentünk át, és Udvarhelyi Tessza helyett Fernengel Ági vette át a szervezet szakmai vezetését. Ehhez a folyamathoz sok segítséget kaptunk egyéni coaching, valamint csoportos szervezetfejlesztés formájában, és a kuratóriumunktól is.

A Közélet Iskolája csapatáról bővebben: http://www.kozeletiskolaja.hu/page/kik-vagyunk

15.  A működés technikai feltételei

A Közélet Iskolája 2020-ban is az Auróra közösségi házban működött (amennyire a járványhelyzet ezt megengedte). A honlap technikai üzemeltetését a SiteSimpl biztosítja térítésmentesen, a karbantartást munkatársaink és önkénteseink végzik. Online a Zoom felületén működünk.

Megosztás Facebookon
Egy közösségi tér munkatársaként látogattam el a műhelyfoglalkozásra, és bár alapvetően tisztában voltam a ciklikusság koncepciójával, nagyon érdekelt, hogy szervezeti szinten ez a szemlélet hogyan tud megvalósulni.    Az alkalom...
Kosár
//
A kosarad üres.
0
//
Megszakítás