Barion Pixel

Tudástár

A Közélet Iskolája 2022-es évét új programok és képzések kifejlesztése és az új csapat összeállása határozta meg. Most ismét büszkén mutatjuk meg nektek a munkánk és a közösségünk alakulását, fejlődését!

Idén is azért dolgoztunk, hogy

  • a kirekesztett állampolgárok is aktívan részt tudjanak venni a közéletben
  • az önszerveződés és a hatékony érdekvédelem eszközei minél szélesebb körben elérhetőek legyenek
  • megerősödjenek a társadalmi igazságosságért dolgozó társadalmi mozgalmak
  • a civil szervezetek tudatosan és demokratikusan működve tegyenek a társadalmi igazságosságért.

Mert a tudás erőt ad!

Oktatás

A Közélet Iskolája 2022-ben összesen 1184 emberhez ért el. 328-an vettek részt a képzéseinken, 467-en az alacsonyküszöbű programjainkon, 112 emberrel találkoztunk a nagyrendezvényeinken és egyéb, különféle nyilvános megjelenések alkalmával pedig 277-vel. 2022-ben a Közélet Iskolája összesen 27 képzést tartott, amelyből 21 volt saját szervezésű, 6 képzést pedig külső szervezet felkérésére tartottunk meg. Ez a tavalyi évhez képest, amikor összesen 18 képzést tartottunk, jelentős növekedést jelent. Az előző évhez képest csökkent az online képzéseink száma, amit elsősorban a Covid-19 járványhelyzet miatt vezettünk be 2020-ban. Míg 2021-ben 11 online képzést tartottunk, 2022-ben 4 képzés esetén döntöttünk az online szervezés mellett. Többek között a 2022 őszén indult Országszerte programunknak köszönhetően több városba vittük el képzéseinket, és bár a legtöbb képzésünket Budapesten tartottuk, 6 képzésünk a következő településeken kapott helyet: Szeged, Debrecen, Kalocsa, Keszthely.

A képzéseken való részvétel ingyenes, de a felhívásainkban jelezzük, hogy ha van lehetősége a jelentkezőnek adományt vagy részvételi hozzájárulást fizetni, ezzel képzéseink hosszú távú működéséhez járul hozzá és ahhoz, hogy továbbra is mindenki számára elérhetőek legyenek. 2022-ben 87 résztvevő, a résztvevők 33,2 százaléka támogatta a képzéseket összesen 1.386.000 forinttal. A résztvevők képzési hozzájárulása összességében csökkent az előző évhez képest. A résztvevőink átlagos hozzájárulása 2022-ben a korábbiaknál magasabb, 15.930 forint volt.

2022-ben saját munkatársaink mellett 23 esetben összesen 19 jól felkészült szakértő segítette a magas színvonalú képzések megvalósítását. Annak érdekében, hogy megalapozzuk az iskola növekedését, nagy hangsúlyt fektetünk az új képzők bevonására és képzésére. Büszkék vagyunk arra, hogy közülük 9 emberrel nem dolgoztunk képzőként korábban, így ismét nagyot bővült a képzői körünk!

Arra pedig talán még büszkébbek vagyunk, hogy 2022-ben az előző évhez képest még magasabbra értékelték képzéseink minőségét a résztvevők! Egy 5 fokú skálán a képzéseinket átlagosan 4,73-ra, a képzőnk teljesítményét átlagosan 4,8-ra értékelték résztvevőink.

Programjaink résztvevőinek száma megyénként

Nagyon örülünk neki, hogy résztvevőink több, mint 36%-a Budapesten kívülről érkezik, így nem csak a fővárosiak vesznek részt a programjainkon. Célunk, hogy ne csak budapesti résztvevőket érjünk el, és az elmúlt évekhez képest sikerült egyre több térségből bevonzani a résztvevőket. Míg 2021-ben a résztvevők 75 százaléka a közép-magyarországi régióból (Budapestről és Pest megyéből) érkezett, 2022-ben ez 64 százalékra csökkent. Továbbra is érkeztek résztvevők az észak-magyarországi régióból (BAZ és Heves megyéből) és a Dél-Alföldről (Csongrád megyéből). 2022-ben olyan térségekből is érkeztek résztvevőink, ahonnan a tavalyi évben egyetlen résztevőnk sem volt, ilyen: Tolna megye, Somogy megye, Bács-Kiskun megye, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, illetve Zala megye a legkitűnőbb példa, ahonnan idén a résztvevőink közel 5 százaléka érkezett.

Az anonim visszajelző lapokból az derült ki, hogy a kitöltők közel 25 százaléka mondta magát valamilyen szempontból hátrányos helyzetűnek, ezek közül közel 30 százalékuk mondja magát alacsony jövedelműnek, 35 százalékuk LMBTQ+ embernek vallja magát, 12 százalékuk rendelkezik fogyatékossággal vagy tartós betegséggel, 9 százalékuk pedig etnikai kisebbséghez tartozik. A hátrányos helyzetre utaló „egyéb” mezőbe pedig olyan helyzeteket említenek a résztvevők mint: nő, pedagógus, nyugdíjas, nagycsaládos, egyedülálló szülő, vidéken élő. A képzéseink mindegyikét akadálymentes helyszínen tartjuk, de gyakran más akadálymentesítési igény is felmerül, amihez minden esetben igyekszünk megteremteni a megfelelő körülményeket, pl. látássérülteknek vagy hallássérülteknek.

2022 során felelevenítettük a nyári egyetemek hagyományát a Közélet Iskolájában: július 2-3-án “Kezdjük el a jövőt!” címmel rendeztünk ilyen eseményt. Célunk volt lehetőséget teremteni a közös tanulásra, tapasztalatmegosztásra és inspirációra a szerveződő közösségek, érdekvédők számára, illetve bárkinek, aki szívesen gondolkodna arról, hogyan építsünk egy igazságosabb és egyenlőbb jövőt Magyarországon. A nyári egyetem során nyolc olyan szervezet vagy szakértő tartott műhelyfoglalkozást, akik aktívan tesznek a társadalmi egyenlőtlenségek ellen és az emberek közéleti részvételéért, míg a Közélet Iskolája 3 műhelyfoglalkozást tartott és 2 plenáris beszélgetést szervezett. A programok mellett a Közélet Iskoláján kívül másik három szervezet ismertette meg tevékenységét a közönséggel standolás formájában. A rendezvényen 62 fő vett részt.

2022. májusban kezdődött a Fővárosi Közösségi Költségvetési Tanács munkája,, amit második alkalommal szervezett meg a „Nyitott Budapest” Társadalmi Együttműködési Osztály a fővárosi közösségi költségvetési folyamat részeként. A Közélet Iskolája dolgozta ki és vezette a tanács üléseit 3 napon keresztül, amiben  55 tanácstag és a 15 fős szervezői stáb vett részt. Nagyon jó élményt jelentett számunkra a részvétel, a demokratikus döntéshozási folyamat pedig a résztvevő állampolgárok visszajelzései szerint megadta azt a tapasztalatot, hogy a döntéshozók és szakértők nem a fejük felett döntenek el ügyeket, hanem a városvezetés valóban kíváncsi az érintettek véleményére. 

Fejlesztések

2022-ben több új képzést is fejlesztettünk ki a szervezetépítés területén, amire nagyon büszkék vagyunk.

A “Gazdálkodj demokratikusan! című képzést Birtalan Gergely, a Gólya Szövetkezet oszlopos tagjának segítségével fejlesztette ki és tartotta meg Fernengel Ágival közösen, ahol a résztvevők a szövetkezetek mibenlétével, létrehozásával, felépítésével és sikeres működtetésével ismerkedhettek meg. Az aktivista jóllét képzést az alulról szerveződő csoportok egyre nehezebbé váló helyzetére és az ezzel együtt növekvő pszichológiai terhekre válaszul hoztuk létre. Vujovits Júlia és Csepregi Dorka (Periféria Központ) Jagodits Eszterrel (Deviszont Közösségi Tér) közösen tartották meg ezt a programot. Mindkét új képzés nagy érdeklődésre tartott számot, ezért 2023 során is újból meghirdetjük ezeket.

Ugyanígy járunk el a két új műhellyel, amit szintén 2022-ben fejlesztettünk ki – mivel úgy láttuk, a szervezeti és munkahelyi jóllét megteremtése a társadalmi változásért küzdő csoportok számára is fontos feladat, de a napi teendők és problémák megoldása mellett sokszor nem marad rá elég idő. A két délutáni műhely alkalmon arra kerestük a választ, hogy mitől érezzük hasznosnak magunkat, milyen a hatékonyan eltöltött munkaidő, és milyen jelentősége van a szokásoknak, rituáléknak a szervezeti jóllét és fenntartható működés szempontjából. A műhelyeket Vujovits Júlia, Csepregi Dorka és Jagodits Eszter tartotta összesen 28 résztvevőnek.

2022-ben útjára indítottuk az Országszerte programot, hogy Budapesten kívül is minél többeket elérjünk a képzéseinkkel. A program keretében egy olyan képzést vittünk el ingyen (a felmerülő költségeket is átvállalva) a jelentkező szervezetekhez, amit a saját aktuális szükségleteik alapján ők választottak a képzési palettánkról. A jelentkező szervezetektől azt kértük, hogy toborozzanak legalább 12 résztvevőt (akár a saját szervezetükön belülről, akár tágabb körből) és szervezzék meg a helyszínt és az ellátást helyben. Összesen 4 ilyen képzést valósítottunk meg az év során. Keszthelyen aktivista közösségépítő képzést tartott Fernengel Ági és Homoki Andrea, a CKA munkatársa az MKKP Zala megyei tagjai számára, Kalocsára pedig moderátor képzést vittek el Vujovits Júlia és Bauer Flóra a 6300 nevű helyi Youtube csatornát üzemeltető csapatnak. A szegedi Maszk Egyesület számára Toborzás és bázisépítés képzést tartott Fernengel Ági és Bilej Kornélia (Greenpeace), míg Debrecenbe az Alternatív Közösségek Egyesülete szervezésében Nemi egyenlőtlenségek című képzésünket vitte el Vujovits Júlia és Szilasi Flóra (Káva Kulturális Műhely).

Nagy sikerként könyveljük el, hogy több olyan megyébe (Zala és Bács-Kiskun) is eljutottunk az Országszerte programnak hála, ahonnan jellemzően nem voltak korábban résztvevőink, és reméljük, hogy leendő hosszú távú partnerekkel kezdtünk együttműködéseket. Éppen ezért úgy döntöttünk, hogy 2023-ban kibővítjük a programot, hogy már 6 Budapesten kívüli szervezettel működjünk együtt így.

2022-ben szerkesztettük A felszabadítás pedagógiája – A kritikai pedagógia elmélete és gyakorlata című kötetet, amely összesen 500 példányban jelent meg. A kötetben 21 magyar vagy magyarra fordított idegennyelvű szöveg és 15 gyakorlat járja körül a kritika pedagógia elméleti hátterét, magyar és nemzetközi példáit és módszereit. A kötetet Udvarhelyi Tessza szerkesztette, a megjelenést s Rosa Luxemburg Stiftung támogatta.

Részvételi akciókutatás

A részvételi akciókutatás terén ebben az évben – a képzések és műhelyek facilitálása mellett – elsősorban arra helyeztük a hangsúlyt, hogy támogassunk másokat abban, hogy saját részvételi akciókutatást valósíthassanak meg. Két ilyen hosszútávú folyamatot kezdtünk el 2022-ben, együtt dolgozunk az Alternatív Közösségek Egyesületével, valamint az Evangélikus Hittudományi Egyetem doktori hallgatójával is. Konzultációval segítettük az Artemisszió Alapítvány munkáját is. 

Az elmúlt évekhez hasonlóan ebben az évben is részt vettünk vendégelőadóként a Károli Gáspár Református Egyetem “Részvételi Akciókutatás” kurzusán, az alkalmon 9 hallgató vett részt. Az előadás mellett szakmai tanácsadással is rendszeresen segítjük a kurzus vezetőjének munkáját. 

Stratégiai tervezés

2022 során összesen hét szervezetnek segítettünk stratégiai tervezésben, hogy tudatosan és eredményesen tudják végezni munkájukat. Folytattuk a közös munkát három szervezettel és először dolgoztunk együtt a stratégiáján négy csoporttal. Büszkék vagyunk rá, hogy együtt dolgozunk lakhatási, urbanista, oktatási, szociális és közösségi szervezetekkel is a stratégiájuk építésén. Tanácsadással támogattuk több szervezet stratégiai tervezési folyamatát is.

Megosztás Facebookon
A Közélet Iskolája célja, hogy mindenki számára elérhetővé tegyük az önszerveződéshez szükséges tudást és képességeket. Képzéssel, stratégiai tervezések vezetésével, kutatással és tudástermeléssel támogatjuk a civil szervezeteket és alulról szerveződő csoportokat...
Kosár
//
A kosarad üres.
0
//
Megszakítás