Barion Pixel

Tudástár

Ez a bejegyzés részlet a Közélet Iskolája online találkozószervezési kézikönyvéből

Az online találkozók végén gyakran hasznos, ha kérünk visszajelzést a résztvevőktől: ez egyrészt egyértelmű lezárása a megbeszélésnek, másrészt ezáltal megtudhatjuk, hogy ők hogy látták a találkozót. A kérdés tőlünk függ, és attól, hogy mi a pontos célunk a zárókörrel. “Mit emelnél ki a megbeszélésből?” “Mit viszel el magaddal?” “Mit tanultál?” “Hogy érezted magad?” “Mit tudsz a találkozóból hasznosítani?” – ezek és sok más kérdés mind megfelelő lehet.

Na de milyen formában?

     A szóbeli zárókör, amikor mindenki ugyanazt a kérdést válaszolja meg, természetesen online is alkalmazható. Mivel mindenki megszólal (akkor is, ha esetleg passzol), akár ők is átadhatják egymásnak a szót, de persze mi is felszólíthatjuk a résztvevőket szép sorjában.

     Élőben néha képekkel segítjük a reflexiót, azaz mindenki a válaszának megfelelő képet választ, és azt magyarázva válaszol. Ezt online is megtehetjük: akár maguk is kereshetnek olyan képet az interneten, ami kifejezi a véleményüket, de ez lehet, hogy túl hosszadalmas feladat a végtelen számú opció miatt. Ehelyett használhatjuk a Metafox nevű programot, ami pont erre nyújt megoldást.

     Ha mindenki külön megszólal (különösen, ha még képet is választ), az létszámtól függően lehet, hogy hosszú időt vesz igénybe. Lehetséges, hogy ez már nem fér bele a megbeszélésünkbe, ilyenkor pedig választhatunk időtakarésokabb módszert. Ha olyan kérdést teszünk fel, amelyre a válasz egy skálán kifejezhető (pl. Mennyire érezted jól magad? Mennyire volt hasznos? Mennyire értesz egyet azzal, hogy…?), akkor megkérhetjük a résztvevőket, hogy a kezükkel válaszoljanak: ha egyáltalán nem értenek egyet a kérdéssel, akkor tegyék a kezüket úgy, hogy a képernyőjük alján látszódjon, ha pedig teljesen egyetértenek, akkor a tetején; és persze bármilyen köztes helyzetet is választhatnak. Ezt mindannyian egyszerre meg tudják tenni, viszont facilitátorként nehéz befogadni a válaszokat, ezért érdemes megkérni őket, hogy pár másodpercig tartsák a pózt, hogy képernyőképet készíthessünk a csoportról, amit később visszanézhetünk.

A képzés résztvevői a kezük felemelésével adnak visszajelzést

     Elképzelhető, hogy a szűkös idő ellenére fontos lenne, hogy szóbeli visszajelzést kapjunk. Ekkor megkérhetjük a résztvevőket, hogy chatben írjanak nekünk. Így akinek van mondanivalója, bőven kifejtheti azt, akinek viszont sürgősen távoznia kell, egy-két mondat leírása után már ki is léphet a beszélgetésből.

     Olykor lehet értelme kombinálni a módszereket, különösen, ha több kérdésre szeretnénk választ kapni. Érdemes lehet pl. gyorsan felmérni a hangulatot, elégedettséget pl. a kézemelős módszerrel, majd valamilyen más, tartalmi kérdés kapcsán bővebb véleményt kérni írásban. (Ha viszont rendes zárókört tartunk, akkor felesleges nonverbális visszajelzést kérni, mert az emberek, ha már megszólalnak, biztosan el fogják mondani azt is, hogy miért pont oda emelték a kezüket, ahova.)

Ez a cikk egy kéziköny részlete. A teljes kiadványért kattints ide:

Hogyan beszélgessünk jól a online térben? – Kézikönyv online találkozók szervezéséhez és moderálásához

Megosztás Facebookon
A Gyönyörű küzdelem (Beautiful trouble) a kreatív ellenállás kézikönyve, ami a Közélet Iskolája fordításának köszönhetően most már az angol, német, török, francia, spanyol és orosz kiadás után magyarul is olvasható!...
A Közélet Iskolájában az aktív állampolgárság, az önszerveződés és az érdekérvényesítéseszközeit tanítjuk képzéseken és más programokon. Csatlakozz hozzánk, ha te is tennél azért, hogy egyre többen kezdjenek el szerveződni és...
Kosár
//
A kosarad üres.
0
//
Megszakítás