Barion Pixel

Tudástár

Nem elég, hogy négy- vagy ötévente szavazhatunk, ha közben alig-alig van befolyásunk arra, hogy mit tesznek azok, akiket megválasztottunk. A Közélet Iskolájában hiszünk abban, hogy az emberek akkor tudnak hatékonyan részt venni a demokratikus folyamatokban és formálni a saját szűkebb vagy tágabb környezetüket, értik az őket körülvevő társadalmi, gazdasági és politikai folyamatokat, ismerik a jogaikat és megfelelő tudásuk van az érdekérvényesítésről. Ám ma az általános vagy középiskolában nem feltétlenül tanuljuk meg azt, hogy hogyan tudjuk a kezünkbe venni a sorsunkat, hogyan tudunk csoporttá szerveződni és hogyan lehetséges aktívan formálni a közéletet. A szegénységben élő és kirekesztett emberek számára pedig még kevésbé hozzáférhető a társadalmi részvételhez szükséges tudás és tapasztalat.

A kritikai pedagógia célja, hogy a közös tanulási folyamat során a résztvevők felismerjék az őket körülvevő elnyomó társadalmi viszonyokat és ennek a kritikai tudásnak a birtokában a saját életük tudatosabb irányítói legyenek és közösen lépjenek fel a társadalmi igazságosságért – akár a saját ügyükben, akár másokéban. Ezt a folyamatot hívja Paulo Freire brazil szervező és tanár, a kritikai pedagógia alapjainak megteremtője, a kritikai öntudatra ébredésnek vagy felszabadulásnak. A kritikai pedagógia önmagában nem egy pedagógiai módszer, hanem a társadalmi változást célzó pedagógiai filozófia, amelyben a tanulás egy hosszabb távú közös felfedező folyamat, ami nagyon sokféle alakot ölthet.

A Közélet Iskolája szöveggyűjteménye az elmúlt közel 10 évben használt pedagógiai megközelítésünkbe nyújt széleskörű betekintést – elméletben és gyakorlatban, itthon és külföldön, mai és a múltbéli példákkal. A könyv segítségével az olvasó megismerheti a kritikai pedagógia elméleti hátterét és megismerheti ennek a pedagógiai megközelítésnek a magyarországi és nemzetközi gyökereit. Ezen kívül bemutatunk olyan gyakran használt módszereket és saját gyakorlatokat is, amelyeket bárki használhat, aki kritikai pedagógiai munkát szeretne végezni.

A szöveggyűjtemény ingyenesen elérhető, de minden adományt örömmel fogadunk, hogy a képzéseink továbbra is mindenki számára ingyenesen elérhetőek legyenek, és természetesen minden olvasónkat nagy szeretettel várjuk a képzéseinken és eseményeinken is!

Ha hasznosnak találtad a könyv tartalmát, akkor kérjük, hogy egyszeri vagy rendszeres adománnyal támogasd a Közélet Iskolája munkáját, hogy minél többekhez juthasson el az önszerveződéshez szükséges tudás. Ide kattintva tudsz támogatni minket.

Nyomtatott formában szeretnéd olvasni?

Ha nyomtatott formában szeretnéd megrendelni, akkor látogass el az online boltunkba, ide kattintva. A kiadvány árával a Közélet Iskolája munkáját támogatod.

A könyvet szerkesztette: Udvarhelyi Éva Tessza, Grafika: Thury Lili

Tartalomjegyzék:

BEVEZETÉS

Fernengel Ági, Udvarhelyi Éva Tessza: A felszabadítás pedagógiája – kritikai pedagógia a Közélet Iskolájában

A KRITIKAI PEDAGÓGIA ALAPJAI

1. Iris Marion Young: Az elnyomás öt arca

2. Juliet Merrifield: Az állampolgárság tanulása

3. Dósa Mariann: A kritikai szociológiától a kritikai pedagógiáig – marxi gyökerekből

4. Kathleen Weiler: Freire és a különbözőség feminista pedagógiája

5. bell hooks: Demokratikus oktatás

6. Sherry R. Arnstein: Az állampolgári részvétel létrája

A KRITIKAI PEDAGÓGIA MAGYAR GYÖKEREI

7. Felkai László: A felnőttoktatás kezdetei Magyarországon (1848-1919)

8. Pethő Villő: A reformpedagógiai mozgalom: a legfontosabb nemzetközi és magyar reformtörekvések

9. K. Horváth Zsolt: Természetközelség és közösség a munkáskultúrában. Művelődés, testkultúra és politikum a horányi Telepen a két háború között

10. Albertini Béla: Intézmény nélkül – intézményesen. Művészeti és politikai nevelés. Kassák Lajos Munka-körének fotócsoportjában

11. Nagy Kristóf: A népi kollégiumok: mozgalmi pedagógia az 1940-es évek sodrában

KRITIKAI PEDAGÓGIA A VILÁGBAN

12. Marisol León: Tanuljunk harcolni: a brazil földnélküliek mozgalmának iskolája és az ellenállás pedagógiája

13. Sarah Dee Shenker: Úton egy olyan világ felé, amiben sok világ elfér? A zapatista autonóm oktatás mint a fejlődés alternatív módja

14. Aruna Roy, Saba Kohli Dave, Meera M Panicker: Az egyenlőség pedagógiája: a részvételi demokrácia gyakorlásának elősegítése

15. Chris Baker, Glenn S. Johnson, Lee Williams, Deborah G. Perkins, Shirley A. Raine: Highlander Kutató- és Oktató Központ: társadalmi változáson alapuló modellek alkalmazása a közpolitikában

A KRITIKAI PEDAGÓGIA MÓDSZEREI

16. Augusto Boal: A fórum színház kezdeti formái

17. Andrea Cornwall: Testtérképezés az egészségügy területén a gyors vagy részvételi vidékfelmérésekben

18. Tony Roberts, Chris Lunch: Részvételi videókészítés

19. Szabó Márton: Cirkusszal nevelni

20. Udvarhelyi Éva Tessza: „Itt újra megindult az agyam”. Az állampolgárság visszaszerzése részvételi akciókutatással

21. Oblath Márton, Csoszó Gabriella, Varga Attila: A fotóhang mint részvételi kutatási módszer

KRITIKAI PEDAGÓGIA GYAKORLATGYŰJTEMÉNY

Menekültek és bevándorlók érdekérvényesítő tanfolyama

Hogyan szerveződjünk válság idején?

Szupernők

Politikai bátorságpróba

Hogy kerül az étel az asztalunkra?

Milyen egy közösségi vezető?

Közös ügyeink – szerveződések megismerése

Az elnyomás arcai

Székek és hatalom

Székek és kontinensek

Hírszínház

A kritikai pedagógia magyarországi gyökerei

Első kézből a hajléktalanságról

A zaklatás fája

Közösségi osztályozás

Megosztás Facebookon
Ünnepelj velünk! Tízéves a Közélet Iskolája, tíz éve dolgozunk közösségi oktatási központként és segítjük az önszerveződést és mozgalomépítést. Az elmúlt évtized rengeteg tudásból, tapasztalatból és közös küzdelemből állt össze – nagyon...
Kosár
//
A kosarad üres.
0
//
Megszakítás