Barion Pixel

Tudástár

Az eredeti angol nyelvű cikk itt érhető el

A cikk szerzői: Nick Beddow, Jez Hall és Pete Bryant  

Nagy öröm látni a kis közösségekben felbukkanó, egymás segítésére létrejött sokféle közösségi kezdeményezést. Minden szomszédsági közösségben fantasztikus emberek vannak kiaknázatlan tudással és tapasztalattal.  Az összefogás nagyon fontos mentőövet jelent azok számára, akiket legjobban sújt a koronavírus járvány, akár a fizikai izoláció miatt, akár mert nem érik el azokat a támogatási lehetőségeket, amelyekre szükségük lenne a krízis alatt.

Az emberek összehozása és összetartása azonban sokszor nehezebb, mint azt gondolnánk. A Shared Future tapasztalata közösségfejlesztés és közösségszervezés terén az, hogy vannak bizonyos dolgok, amelyekről fontos elgondolkodni mielőtt belevágunk valamilyen közösségvezérelt kezdeményezésbe, amelyre nagy igény mutatkozik.

Ebben a blogbejegyzésben arra invitálunk, hogy állj meg egy pillanatra és gondold át, hogyan szervezitek meg a munkátokat és hogyan biztosítjátok annak fenntarthatóságát. Ha figyelmen kívül hagyunk néhány fontos szempontot, könnyen beleütközhetünk olyan, sokak által ismert buktatókba, amelyek útjában állnak a sikeres közösségszervező akcióknak. Összeszedtük azt a 10 legfontosabb szempontot, amelyeket mi a legfontosabbnak tartunk ebben a tekintetben:

 

1. Mennyire értékeljük mindazt, ami már létezik?

Fontos együttműködni más, helyi szervezetekkel. Ezekben számos olyan helyi ember van, akik óriási tudással rendelkeznek, és akikben sokan megbíznak. Nézd meg, hogy a környéketeken léteznek-e ilyen szerveződések és kezdeményezd az együttműködést velük, különben alááshatjátok mások munkáját. Ha nem abban az utcában élsz, ahol szerinted különösen elkelne a segítség, akkor keress olyan embert, aki ott lakik! A helyi szervezetek vagy az önkormányzat különböző irodái biztosan tudnak tanácsot adni ehhez. Lehetnek olyan szerveződések, amelyek helyben szervezik a kölcsönös segítségnyújtást. Nem kell „felfedezni a spanyolviaszt” és ezzel duplikációkat létrehozni és feszültséget generálni.  

 

 

2. Ne feledjük az önkormányzat és a képviselők erőforrásait!

A krízis rávilágított a közszolgáltatások fontosságára. A politikusok iránti állampolgári bizalom nem áll épp szilárd lábakon mostanában. A közösség sok tagja számára azonban az önkormányzat és a helyi politikusok különösen fontos szerepet töltenek be. Ha van rá mód, érdemes együttműködni a rendőrséggel, a közegészségügyi szolgáltatókkal és a szociális szervezetekkel.

 

Hasznosítsd a kapcsolataidat és állj ki azért, hogy a közvetlen vagy távolabbi közösséged tagjai, akiknek nem biztosított a hozzáférés, jobb ellátást kapjanak. Fontos mozgósítani a tudásodat és új, helyi kapcsolataidat annak érdekében, hogy a közszolgáltatások mindenkit megfelelően ellássanak, most és a jövőben is. Építs arra, ami már létezik, és próbáld azt helyettesíteni! Derítsd ki, hogy kik a helyi önkormányzati képviselők, és alakíts ki minél szorosabb együttműködést a helyi önkormányzattal és más közszolgáltatásokkal, akik alapvető információkat és erőforrásokat biztosítanak majd, különösen, ha már ellátták a legsürgetőbb helyzetekhez kapcsolódó teendőket.

 

 

3. Hogyan lehet csökkenteni az emberek aggodalmát?

Sok csaló már most igyekszik kihasználni a helyeztet, ezért fontos, hogy amikor felveszed a kapcsolatot a szomszédság tagjaival, akkor pontosan magyarázd el, hogy ki vagy, mi a célod és hogyan lehet felvenni veled a kapcsolatot. A covidmutualaid.org hasznos angol nyelvű útmutatót állított össze a kölcsönös segítségnyújtási csoportok megszervezéséhez és a sérülékeny közösségek tagjaival történő kapcsolatfelvételhez.

 

4. Mik az előfeltevéseink?

Sok ember megijed, mások pedig kínosnak, esetleg egyenesen kellemetlennek érzik, ha megkérdezik tőlük, hogy hiányt szenvednek-e valamiben. Igyekezz kideríteni, hogy valójában mit szeretnének azok az emberek, akiket segíteni szeretnél. Kezdeményezz egyszerű beszélgetést és ne feledd, hogy különösen fontos, hogy mindenki biztonságban érezze magát és hogy biztonságban legyen. Mások meghallgatása gyakran a leghatékonyabb dolog, amit tehetünk. Ezen a linken további angol nyelvű útmutatást találsz arról, hogy hogyan tudsz a leghatékonyabban odafigyelni az emberekre a közösségszervező munka során.

 

5. Mit kommunikáljunk először?

A legtöbb ember, különösen a legsérülékenyebbek, érthető módon tudni akarják, hogy ki vagy és miért csinálod azt, amit csinálsz. Ne gondold azt, hogy automatikusan megbíznak majd benned. A bizalomhoz idő kell és a kapcsolatok kiépülése. Milyen érzés lenne, ha úgy utalnának rád mint „egy sérülékeny csoport tagja” vagy „nélkülöző”? Lehet, hogy a közösség néhány tagja is szeretne segíteni, miközben maguknak is segítségre van szükségük. Törekedj arra, hogy minél több kommunikációs csatornát használja kapcsolatépítésre és annak kommunikálására, hogy mit szeretnél elérni: Facebookon, vagy egy arra kijelölt weboldalon, helyi újságokban, helyi rádióban vagy szalagcímeken. Mindenki másként szeret tájékozódni, ezért legjobb, ha különböző csatornákat használsz. Ne gondold, hogy mindenki használja a közösségi médiát!

 

6. Felismered-e, hogy másoknak mik az erősségeik?

A sokszínűség az erősségünk. A lakókörnyezetünkben sokféle ember él, mindenki sajátos készségekkel, tudással és tapasztalattal rendelkezik. Minél inkább támaszkodunk a készségeinkre, annál jobb, és annál fenntarthatóbbak és sikeresebbek lesznek a tevékenységeink. Igyekezz kideríteni, hogy a közösséged tagjai milyen készségekkel és tudással rendelkeznek, miket szeretnék megosztani ezekből és mire van szükségük. Ilyen belátással segíthetünk az embereknek abban, hogy hatékonyabban támogassák egymást. Nagyon sok eszköz áll rendelkezésre, mint amilyen például a SurveyMonkey vagy a Google forms, a közösségi erőforrások online felméréshez. Ezen a linken többet is megtudhatsz erről a témáról.

 

7. Hogyan lehetünk minél nyitottabbak a szervezőmunka során?

A bizalom arra épül, hogy nyíltan és világosan elmondod, hogy ki vagy és mit csinálsz. Törekedj arra, hogy a szervezéssel kapcsolatos erőfeszítéseid a lehető legátláthatóbbak legyenek! Gondold át, hogy ki hozza meg a döntéseket és kommunikálj róla és reflektálj arra, hogy hogy születnek a döntések! Fontold meg, hogyan lehetne ezt mindenki számára láthatóvá tenni. Mondd el az embereknek, hogy zajlik a szervezőmunka és tedd online elérhetővé mindenki számára a találkozókon készült jegyzeteket! Hosszabb távon ezzel időt takaríthatsz meg, hiszen a későbbieknek nem kell időt töltened azzal, hogy elmagyarázd és igazold a korábbi döntéseket.

 

8. Hogyan lehet megbirkózni az elszigeteltség érzésével – elszigetelten?

Hozzászoktunk ahhoz, hogy a tevékenységeinket személyes találkozók során szervezzük, amit kénytelenek vagyunk megváltoztatni a vírus terjedésének megakadályozása érdekében. Próbáljátok ki az online kommunikációs eszközök használatát azokkal a környékbeliekkel, akiknek támogatásra lehet szükségük. Időszerű, hogy segítsük a segítségre szorulók és a támogatók összekapcsolódat ingyenes kommunikációs eszközök segítségével. Talán már most is magabiztosan használod ezeket. Ez azonban nem jelenti azt, hogy más is így van ezzel. Segíts nekik, hogy elsajátítsák az alapokat!

 

9. Biztosan inkluzív módon járunk el?

Néha egyszerűbbnek tűnik egyedül dönteni, különösen ha te vagy a barátaid hozták létre a csoportot. Végtére is egy krízis közepén vagyunk… Ez azonban kiégéshez és frusztrációhoz is vezethet. A jó vezetéshez nem hősnek kell lenni, hanem erős csoportokat létrehozni és kommunikálni. A csoporton belüli kommunikációra használhatsz online eszközöket, mint például a Zoom vagy a Slack, a Trello-t pedig arra, hogy nyomon kövesd a feladatokat és hogy ki minek az elvégzéséért felelős. Ha már megismerted őket, akkor könnyű használni, sok alkalmazás ingyenesen is elérhető, és lehetővé teszik, hogy fizikai kontaktus nélkül találkozhass a társaiddal.

 

10. Előfordulhat, hogy nem szándékoltan erősítjük a diszkriminációt?

Valószínűleg azok rendelkeznek a legkevesebb kapcsolati, anyagi és önbizalombeli erőforrással közösségi akció szervezéséhez, akiket a legsúlyosabban érint a koronavírus járvány.  Fontos ezért, hogy az erőfeszítéseink középpontjában pont ők legyenek. Ehhez fel kell ismernünk, hogy kik tudnak beleszólni a döntésekbe és kik nem. Gondold át, hogy hogyan lehet ezzel foglalkozni és miért fontos. Mindenkinek a véleményét és tanácsát figyelembe kell venni, ellenkező esetben kialakulhat a diszkrimináció.

 

Olvasd el, hogyan lehet hatékonyan önkéntes csapatot szervezni!

Megosztás Facebookon
Ünnepelj velünk! Tízéves a Közélet Iskolája, tíz éve dolgozunk közösségi oktatási központként és segítjük az önszerveződést és mozgalomépítést. Az elmúlt évtized rengeteg tudásból, tapasztalatból és közös küzdelemből állt össze – nagyon...
Kosár
//
A kosarad üres.
0
//
Megszakítás