Érdekel, hogyan működik a közösségi alapú kutatás? Gondolkoztál már azon, hogyan lehet a kutatás segítségével valódi társadalmi változást elérni? Hogyan válhatnak kutatóvá azok, akiknek nem volt lehetőségük erről egyetemen tanulni? A Közélet Iskolájában választ kaphatsz ezekre a kérdésekre!
Mi az a részvételi akciókutatás?
Arjun Appadurai dolgozta ki a „kutatáshoz való jog” gondolatát, amelynek lényege, hogy társadalmi helyzettől függetlenül mindenkinek joga van ahhoz, hogy kérdéseket tegyen fel, kutatást végezzen és tudást termeljen. A részvételi akciókutatás a kutatáshoz való jog érvényesítésének egyik módja, amelynek során a témában vagy problémában érintett emberek azért vizsgálják az őket körülvevő valóságot, hogy megértsék, majd megváltoztassák azt.
Tevékenységünk
- Saját részvételi akciókutatások megvalósítása: eddig három részvételi akciókutatást kezdeményeztünk
- Szakmai konzultáció, tanácsadás biztosítása olyan szervezeteknek, csoportoknak, kutatóknak, akik részvételi kutatásokat szeretnének megvalósítani.
- Előadásokat, workshopokat tartunk téma iránt érdeklődő szervezetek és csoportok számára, valamint egyetemeken.
Ha szeretnél velünk együttműködni részvételi akciókutatás megvalósításában, tanácsot kérnél vagy mentorálást szeretnél saját kutatásodhoz, esetleg szívesen szerveznél a csoportod számára előadást, vagy workshopot a témában, akkor írj nekünk és megbeszéljük a részleteket: info@kozeletiskolaja.hu!
Olvasd el a Mérce oldalán megjelent interjúsorozatunkat a részvételi akciókutatásról!
- Hogyan válhat kutatóvá az, aki sosem járt egyetemre? – interjú Molnár Zórával, a Közélet Iskolája RAK-koordinátorával
- A kutatás erejével küzdenek a nyelvi akadályok ellen – interjú Magyarországon élő bevándorlókkal készített végzett részvételi akciókutatásról
- „Nem kutatási terület vagyunk, hanem élő, lélegző emberek” – Részvételi akciókutatás látássérült emberek természethez való viszonyáról
Könyv: A kutatás felszabadító ereje – A részvételi akciókutatás elmélete és gyakorlata
Mi az a részvételi akciókutatás? Miben tér el a hagyományos egyetemi kutatásoktól? Lehetséges-e lebontani a kutató és kutatott közötti hierarchiát, és ha igen, mennyire és hogyan? Hogyan függ össze a kutatás és az aktivizmus? Mit jelent a gyakorlatban, hogy a tudás hatalom? Hogyan válhatnak olyan emberek kutatóvá, akik sosem jártak egyetemre?
A Közélet Iskolája legújabb kötete ezekre a kérdésekre keresi a választ elméleti írások és esettanulmányok segítségével, Magyarországról és külföldről.
Ha szívesen elmélyednél a témában, akkor neked szól a részvételi akciókutatás képzésünk. Ha nem akarsz lemaradni a meghirdetéséről, akkor iratkozz fel a hírlevelünkre!
Saját részvételi akciókutatásaink
A “Küzdelmeink története” kutatócsapatot hat aktivista és két szövetséges alkotja. Ők közösen keresték a választ arra a kérdésre, hogy a koronavírus-járvány milyen politikai lehetőségeket tartogat az alulról szerveződő közösségek számára, és hogyan tudnak ezekkel akár hosszú távon is élni.
Bővebben a kutatásról és Kutatási összefoglaló kiadvány
Az “Önállóan lakni – közösségben élni” kutatás a mozgáskorlátozott emberek önálló lakhatását vizsgálta. Az érintetteket összefogó kutatócsoport később mozgássérült érdekvédelmi csoporttá alakult, akik készek arra, hogy tudatos állampolgárként vagy érdekvédőként hozzájáruljanak a jelenlegi helyzet megváltoztatásához.
A “Mikor van a tetteknek ideje, ha nem ilyenkor?!” című részvételi akciókutatás a magyar társadalomtörténet egy eddig szinte láthatatlan részét, a lakhatási mozgalmak történetét tárta fel. A projektben kilenc lakásszegénységben élő ember és két társadalomtudós vett részt.