Barion Pixel

Tudástár

A járvány okozta átalakulások hatalmas mértékben érintették az oktatást, és ez által emberek millióit: otthonról dolgozó tanárok, kilakoltatott kollégisták, bizonytalan érettségizők, digitális eszközöket nélkülöző gyerekek, leterhelt szülők. Az április 28-án szervezett online beszélgetésünkben arra kerestünk választ, hogy mi jelenti jelenleg a legnagyobb kihívást országszerte, és milyen szolidaritási szerveződések indultak el, hogy megoldást találjanak a válsághelyzetre.

A beszélgetést a Közélet Iskolája szervezte és Fernengel Ági moderálta.

Meghívott vendégek:

• Szarka Alexandra – Ablak a padra kampány
• Csernó Tibor – Hallgatói Szakszervezet
• Fehér Tibor Dániel – Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete

Fernengel Ági azt emelte ki bevezetőjében, hogy fontos közösen gondolkodnunk azon, hogyan lehet ilyen nehéz körülmények között is szerveződni. A koronavírus fizikailag elszigetel minket egymástól, de mégis lehetséges aktívan alakítani a közösségeink életét a járvány alatt is. Erre fogunk most jó példákat megnézni az oktatás területén.

Szarka Alexandra a Civil Kollégium Alapítvány és a Láthatatlan tanoda közös kampányát képviseli. Az Ablak a padra adománygyűjtő kampánynak az a lényege, hogy segítsen annak a 30-35 ezer gyereknek, akik nem tudnak bekapcsolódni a digitális oktatásba, mert nincsenek meg ehhez a megfelelő eszközeik. A kampány során cégek és magánemberek felajánlásait juttatják el olyan családoknak, akik ebben hiányt szenvednek. Úgy indult a kezdeményezés, hogy a csapat igényfelmérésbe kezdett, ami egyébként állami szinten is szükséges lett volna a távoktatásra való átállás előtt. „Nem olyan forradalmi ötlet, hogy kérdezzük meg azokat, akiket érint a probléma. Ez a párbeszéd.”

Az derült ki, hogy nagyon sok gyereknek nincs megfelelő eszköze. „Jelenleg az eszköz nélküli családokban a munkafüzeteket töltik ki egyoldalúan a diákok. Ez pedig nem oktatás. Az állam sajnos elfordult ezektől a helyektől.” – meséli Szarka Alexandra.

Ám nem áll meg a dolog azzal, hogy eljuttatják a számítógépeket, hanem ezeknek a használatát is megtanítják önkéntesek segítségével és igyekeznek segítséget nyújtani az online világban való boldoguláshoz. Egyáltalán nem alapvetés ebben a közegben, hogy valaki ismeri a gép működését vagy az email felület kezelését.  A mentoroknak képzést biztosítanak, hogy hatékonyan tudjanak segíteni a számítógépet, tabletet, telefont kapó családnak. „Az eszközhiány nem új keletű probléma, csak most csúcsosodott ki. Ha tudunk gépeket szerezni a gyerekeknek, az egy hosszú távú befektetés.”

Ide kattintva tudsz segíteni önkéntes munkával, tárgyi vagy pénzbeli adománnyal az Ablak a Padra kampánynak: https://www.ablakapadra.com/

Csernó Tibor a Hallgatói Szakszervezettől érkezett, ami felsőoktatási hallgatókat összefogó önszerveződő mozgalom. A szervezet célja a hallgatói érdekvédelem és közösség megszervezése. A járvány alatt belekezdtek a Szolidáris Szállások kampányunkba, ami a kollégiumi kilakoltatások kapcsán kezdődött. Az volt az egyik első probléma, hogy nem szóltak időben, hanem nagyon hirtelen vesztették el sokan a kollégiumi helyüket, miközben hatalmas káosz volt és senki nem tudott semmi biztosat mondani a kétségbeesett diákoknak.  A Hallgatói Szakszervezet megosztott egy posztot #fogadjbeegykolist jelszóval. Azt kérték, hogy aki fel tud ajánlani egy kanapét pár napra egy kilakoltatott kollégistának, az jelentkezzen náluk. Meglepődésükre hatalmas hír lett belőle, mivel a média felkapta a kérésüket, és rengeteg felajánlást kaptak.

„Összességében büszkén mondhatom, hogy 30 embernek találtunk hosszú távra szállást. Ehhez nem kellett rengeteg erőforrás, csak a probléma ismerete, önkéntes munka és egy kis kreativitás. ” – mesélte Tibi arra bíztatva másokat is, hogy kapcsolódjanak be hasonló szerveződésekbe. Ő is úgy látja, hogy a válsághelyzetben a segítség előburjánzik mindenhonnan. Az emberek ilyenkor egymásra tudnak igazán számítani, mert az állam egy nagy és lassú gépezet, ami nem tud elég gyorsan reagálni. 

Csatlakoznál? A Hallgatói Szakszervezet facebook oldalán ki lehet tölteni a csatlakozási kérdőívet és beszállni a sokszínű programok szervezésébe.

Fehér Tibor Dániel a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetétől (PDSZ) érkezett, ami az oktatásban dolgozók érdekvédelmét biztosítja. A Szakszervezetet jelenleg 2-szer 3-szor annyian keresik meg, mint a válság előtt, hiszen a tanárok azzal szembesültek, hogy egy hétvége alatt kellett átállni a digitális oktatásra, miközben alap dolgokat nem kaptak meg a munkáltatótól. Ráadásul közben azt kommunikálták a pedagógusok felé, hogy „ha ez nem fér ez bele a heti 40 órába, akkor az a te hibád”. Ilyen módon a módszertani és eszköztámogatás, a bérkiegészítés helyett csupán hibáztatással és hatalmas stresszel szembesültek a pedagógusok a krízis kezdetén.

Jelenleg is bizonytalan azoknak a tanároknak a helyzete, akik megbízási szerződéssel dolgoztak. Emellett egészen elképesztő, hogy az óvópedagógusokat megpróbáltak átképezni pillanatok alatt idősgondozóvá vagy szociális munkássá a járvány alatt.

Az érettségivel kapcsolatban mi csak azt képviseljük, hogy a Munka Törvénykönyvét be kellene tartani.” – hangsúlyozta Fehér Tibor Dániel. Ezen belül a mérvadó rész az 54. § (1): „A munkavállaló köteles megtagadni az utasítás teljesítését, ha annak végrehajtása más személy egészségét vagy a környezetet közvetlenül és súlyosan veszélyeztetné.” A PDSZ értelmezésében tehát az érettségiztetést meg lehet tagadni. Nincs egy konkrét elképzelésük, hogy pontosan hogyan lenne érdemes szervezni a vizsgákat, de felhívják a figyelmet, hogy 50 ország megoldotta valahogy a zárthelyi vizsgák elhalasztását, tehát erre többféle alternatíva is lehetséges. Ők azt képviselik, hogy kérdezzék meg az érintetett tanárokat, diákokat, ne pedig a fejük felett döntsön a kormány.

További információ és a csatlakozás: https://nedolgozzingyen.hu/

A beszélgetés résztvevői mind egyetértettek abban, hogy még válsághelyzetben is kulcsfontosságú az érintetteket folytatott párbeszéd és konzultáció, hiszen ők tudják legjobban, hogy mire van szükségük. Fontos lenne, hogy ne csak a gazdaság élénkítésére koncentráljon a hatalom, hanem a szolidaritás is központi érték legyen. Rengeteg területen tudnak segíteni a magánemberek is önkéntes munkával vagy adománnyal, ám ez nem csökkenti az állam felelősségét abban, hogy megsegítse az oktatás és a jelen helyzet veszteseit.

A teljes beszélgetés videója: 

Olvasd el a Szegénység a koronavírus idején beszélgetés összefoglalóját is!

Tud meg többet az Önkormányzatok és válságkezelés témáról ide kattintva!

Share on facebook
Megosztás Facebookon
Az alábbi olvasmányokat és anyagokat azoknak ajánljuk, akik különböző szempontokból meg szeretnék ismerni a részvételi akciókutatés (RAK) elméletét és gyakorlatát. Ha szívesen elmélyednél a témában közösségben is, akkor neked szól...
Az alábbi olvasmányokat és anyagokat azoknak ajánljuk, akik különböző szempontokból meg szeretnék ismerni a kritikai pedagógia filozófiáját. Ha szívesen elmélyednél a témában közösségben, akkor neked szól az évente megrendezett felszabadítás...
“Nagy szabadság tudni, miért dolgozunk” – stratégiai tervezés kézikönyv önszerveződő csoportoknak praktikus gyakorlatokkal Hogyan haladjon hatékonyan a saját társadalmi céljai felé egy csoport? Hogyan működjön kiszámíthatóan, kiegyensúlyozottan, demokratikusan egy szervezet?...

Támogasd a munkánkat és
legyél részese a változásnak!

Támogatod, hogy egy igazságos országban éljünk, ahol mindenkinek megvan a tudása és képessége ahhoz, hogy kiálljon az érdekeiért

Segíted a magyarországi mozgalmi és civil szféra fejlődését

Hozzájárulsz ahhoz, hogy a képzéseink hosszú távon is mindenki számára elérhetőek legyenek

0
Skip to content